لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

ادامه محدودیت برای مراسم درگذشت کودک بازداشت‌شده در رشت؛ هشدار دربارهٔ وضعیت رضا رسایی


گزارش‌ها حاکی است مأموران همچنان بر سر برگزاری مراسم مربوط به درگذشت مزدک مریانه همدانی، کودک بازداشت‌شده در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» که چند ماه پس از آزادی به‌طور «مشکوکی» جان باخت، مانع ایجاد کردند.

دربارهٔ دلایل مرگ این کودک تاکنون در رسانه‌های حکومتی اطلاعاتی منتشر نشده است، اما بر اساس گزارش‌ها، مراسم مربوط به درگذشت او تحت شرایط امنیتی برگزار شده و مأموران حکومتی مانع از حضور جوانان و دوستان او در مراسم سومش و حتی ورود به روستای محل دفنش شدند.

بر اساس گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان مزدک مریانه، ۱۶ ساله در بحبوحه اعتراضات به اتهام «کتک زدن مأموران کلانتری» بازداشت و با وجود سن کم، با افراد بزرگسال در زندان لاکان رشت نگهداری و اواخر آبان پارسال آزاد شد.

بر اساس این گزارش و به نقل از هم‌بندان این کودک، او در مدت بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته تا جایی که آثار ضرب و جرح بر صورتش پیدا بود. هم‌چنین به دلیل وخامت وضعیت جسمانی یک شب نیز با دست‌بند و پابند به بیمارستان منتقل شد.

به گزارش منابع حقوق بشری در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، بیش از ۵۰۰ معترض از جمله حدود ۷۰ کودک کشته و هزاران نفر که در بین آن‌ها کودکان بسیاری نیز بودند، بازداشت شدند. در همین حال گزارش‌های متعددی نیز از جراحت کودکان بر اثر ضرب و شتم نیروهای حکومتی و مجروح و معلول شدن آن‌ها در پی شلیک مستقیم این نیروها منتشر شده است.

هم‌چنین در ماه‌های گذشته دربارهٔ مرگ مشکوک شماری از بازداشت‌شدگان ازجمله چند کودک پس از آزادی نیز اطلاعاتی منتشر شده است.

هشدار دربارهٔ وضعیت رضا رسایی از بازداشت‌شدگان یارسانی در کرمانشاه

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» دربارهٔ وضعیت رضا رسایی از بازداشت‌شدگان اعتراضات در شهر صحنه استان کرمانشاه هشدار داد.

بر اساس گزارش‌ها، آقای رسایی، سوم آذر پارسال و چند روز پس از برگزاری مراسم سالگرد قتل خلیل عالی‌نژاد، نوازنده و خواننده کُرد و از چهره‌های مطرح آیین یارسان بازداشت شد.

اتهام او «محاربه» در ارتباط با کشته شدن نادر بیرامی، فرمانده اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه، عنوان شده است. این در حالی است که نزدیکان آقای رسایی که در مراسم گفته‌شده حضور داشتند این اتهام را رد کرده‌اند.

به گفته نزدیکان آقای رسایی، او در ماه‌های گذشته با هدفِ گرفتن اعتراف‌های اجباری توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی تحت شکنجه‌های شدید بوده و در روز دادگاه، حتی خانواده خود را نمی‌شناخته و توان دفاع از خود را نداشته است.

با وجود تلاش خانواده آقای رسایی برای گرفتن وکیل، وکلا به دلیل تهدیدهای نهادهای حکومتی از پرونده او کناره‌گیری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG