لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

تداوم ناکامی کوین مک‌کارتی در انتخابات ریاست مجلس نمایندگان آمریکا


کوین مک‌کارتی
کوین مک‌کارتی

تلاش‌ مجدد جمهوری‌خواهان در روز چهارشنبه ۱۴ دی برای انتخاب کوین مک‌کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان برای دومین روز متوالی شکست خورد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، دلیل این شکست٬ مخالفت ۲۰ نماینده محافظه‌کار افراطی در حزب جمهوری‌خواه با کوین مک‌کارتی است. آنها معتقدند که آقای مک‌کارتی به لحاظ ایدئولوژیک غیر قابل اعتماد است.

کوین مک‌کارتی طی دو روز گذشته در شش رای‌گیری متوالی نتوانست آرای لازم را از نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان کسب کند و حتی درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، برای اتحاد نمایندگان جمهوری‌خواه نیز کارساز نشد.

رویترز می‌گوید٬ مشخص نیست که کوین مک‌کارتی بتواند از مانع محافظه‌کاران افراطی در درون حزب جمهوری‌خواه به سلامت عبور کند یا این که فرد دیگری به عنوان رئیس مجلس نمایندگان انتخاب خواهد شد.

به دنبال ناامیدی طرفداران کوین مک‌کارتی در روز چهارشنبه، نمایندگان جمهوری‌خواه مذاکرات در این‌باره را به روز پنجشنبه موکول کردند.

جف ون درو، از جمهوری‌خواهان محافظ‌ کار در مجلس نمایندگان و یکی از حامیان کوین مک‌کارتی به خبرنگاران گفت که باید دید آیا «یک گفت‌وگوی واقعی بین گروهی معین» از نمایندگان روی خواهد داد یا دوباره به تلف کردن وقت یکدیگر ادامه خواهیم داد.

حزب جمهوری‌خواه توانست در جریان انتخابات نوامبر سال ۲۰۲۲ با اختلاف کمی اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بیاورد. اما از آن زمان اختلافات در درون این حزب افزایش یافته است.

کوین مک کارتی باید ۲۱۸ رای برای ریاست مجلس نمایندگان به دست بیاورد، اما در حالی که جمهوری‌خواهان ۲۲۲ کرسی از مجلس نمایندگان امریکا را در اختیار دارند، او تنها توانست ۲۰۱ یک رای کسب کند.

از سوی دیگر ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به بایرون دانالدز٬ نماینده فلوریدا رای دادند.

رویترز می‌گوید این اختلافات می‌تواند به چالشی برای حزب جمهوری‌خواه در دو سال آینده بدل شود.

آخرین باری که رای‌گیری در روز نخست برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بی‌نتیجه ماند به سال ۱۹۲۳ میلادی باز می‌گردد.

با استفاده از رویترز
XS
SM
MD
LG