لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

مخالفت مک‌کانل با لغو مجوزهای جنگ عراق؛ «تروریست‌ها جنگ علیه ما را متوقف نمی‌کنند»


میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، روز سه‌شنبه ۸ فروردین گفت، او با لغو مجوزهایی که کنگره این کشور برای جنگ عراق در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ صادر کرد، مخالف است.

وی تاکید کرد، این مجوزها امروز برای مقابله با تهدیدهایی که ایالات متحده در عراق و سوریه از جانب «تروریست‌های تحت حمایت ایران» مواجه است، لازم است.

اظهارات آقای مک‌کانل در حالی است که مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه برای لغو مجوزهای چندین دهه‌ای جنگ عراق تصمیم می‌گیرد.

موافقان لغو این مجوزها می‌گویند که چنین اتفاقی به تقویت روابط استراتژیک امروز عراق و ایالات متحده می‌انجامد، اما میچ مک‌کانل و دیگر جمهوری‌خواهان مخالف آن معتقدند که این امر باعث تضعیف ایالات متحده در خاورمیانه و جسارت بخشیدن به ایران و گروه‌های تحت حمایت آن می‌شود.

آقای مک‌کانل اظهار داشت: «من مخالف لغو هر گونه مجوز نیروی نظامی در خاورمیانه هستم. دشمنان تروریست ما جنگ علیه ما را ملغی نمی‌کنند. و زمانی که نیروهای خود را در معرض قرار می‌دهیم، باید نهایت حمایت‌ها و مجوزهای قانونی را برای آنها فراهم کنیم.»

مخالفت میچ مک‌کانل با لغو مجوزهای جنگ عراق در شرایطی است که شکاف بین جمهوری‌خواهان بر سر نقش ایالات متحده در خاورمیانه عمیق‌تر می‌شود. گروهی از آنها با تکرار شعار دونالد ترامپ که به آمریکا اولویت می‌دهد، مداخله نظامی ایالات متحده در دیگر نقاط جهان را به چالش می‌کشند. گروهی هم نگران آن هستند که کنگره در مسائل جنگ آزادی عمل زیادی به رئیس جمهور داده است.

حدود ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه موافقت خود را با لغو این مجوزها اعلام کرده‌اند که این امر فرصت خوبی در اختیار دموکرات‌ها قرار می‌دهد تا رای کافی را در این زمینه به دست بیاورند.

رای اکتبر سال ۲۰۰۲ اختیارات زیادی به جورج دابلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، برای تهاجم به عراق داد. پس از این تهاجم نظامی در سال ۲۰۰۳، نیروهای زمینی ایالات متحده به سرعت متوجه شدند ادعاهای دولت بوش در رابطه با برنامه‌های سلاح‌های هسته‌ای و شیمیایی صدام حسین بی‌پایه بوده است. در نهایت صدها هزار عراقی و حدود ۵ هزار سرباز آمریکایی در این جنگ کشته شدند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG