لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۰

پرونده «رسوایی» مهرداد بذرپاش؛ از جعل سابقه تا سرقت پایان‌نامه‎


مهرداد بذرپاش
مهرداد بذرپاش

یک حساب کاربری توئیتری با بازنشر متن پایان‌نامه دکتری مهرداد بذرپاش که پس از جنجال درباره «جعل سوابق» به ریاست دیوان محاسبات منصوب شد، و بررسی تطبیقی آن نشان داده که بخش‌های گسترده‌ای از این پایان‌نامه «کپی و سرقت» از کتاب‌ها و مقالات دیگران بوده است.

این حساب توئیتری که ظاهراً برخی دانشجویان دانشگاه‌های شریف و علامه طباطبایی آن را ایجاد کرده‌اند، تصاویری را از برخی مقاله‌ها و کتاب‌های دیگران منتشر کرده که پیش از نگارش پایان‌نامه آقای بذرپاش منتشر شده‌‌اند و برش‌هایی بزرگ و کوچک از آن‌ها «یک‌جا و اغلب بدون هیچ تغییری» در متن پایان‌نامه رئیس دیوان محاسبات آمده است.

تا کنون مهرداد بذرپاش و مقامات مرتبط واکنشی به «دزدی بودن پایان‌نامه» او نشان نداده‌اند، اما جمشید صالحی صدقیانی، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، پیشتر اعلام کرده بود او در دوره دکتری با نمره «حدود ۱۸ فارغ‌التحصیل شده است».

آقای صدقیانی یکی از دو استاد مشاور بذرپاش در نگارش پایان‌نامه دکتری او در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه علامه طباطبایی بوده است.

ادعای سرقت علمی در پایان‌نامه مهرداد بذرپاش در حالی منتشر شده که او پس از جنجال کم‌سابقه‌ای که در مورد جعل سوابق کاری‌اش به راه افتاد، نهایتاً روز یکم مرداد در مجلس یازدهم با ۱۵۸رای موافق از میان ۲۴۴ نماینده به‌عنوان رئيس دیوان محاسبات انتخاب شد.

به‌رغم همه اعتراض‌های گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به جعل سوابق که حتی شمار چشمگیری از کاربران نزدیک یا متعهد به حکومت نیز در آن مشارکت داشتند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه معارفه آقای بذرپاش خطاب به او گفت که «هر چه بود گذشت، از امروز عمل شما مهم است».

پیش از انتخاب مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات، شماری از چهره‌های سیاسی اصولگرا از جمله احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام، اعلام کرده بودند که او «سابقه کافی و تحصیلات مرتبط» برای پذیرش این سمت را ندارد و پذیرش او برای چنین سمتی «از اساس غیرقانونی است».

پس از انتخاب آقای بذرپاش و حمایت آقای قالیباف که گفت «انتخاب او بر اساس قانون پیش رفت»، الیاس نادران بابیان این‌که «برخلاف ادعای آقای رئیس مجلس، روند قانونی طی نشده»، هیئت رئیسه مجلس را متهم کرد که بدون اطلاع قبلی دستور کار کمیسیون بودجه را برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات تغییر داده است.

آقای نادران که خود عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم است، همچنین هشدار داد که اگر به این موضوع رسیدگی نشود، «شخصاً به‌ همراه تعدادی از نمایندگان بررسی‌های خود را تکمیل و نتیجه تحقیقات را به سمع و نظر نمایندگان و مردم ایران» خواهد رساند و تا حصول نتیجه، کار را ادامه خواهد داد.

جعل مدرک و سرقت علمی توسط مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های گوناگون مدیریتی همواره خبرساز بوده است.

مشهورترین و خبرسازترین مورد مربوط به مدرک تحصیلی علی کردان، وزیر کشور در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، است که مدعی شده بود از دانشگاه آکسفورد، دکترای افتخاری دارد.

با تکذیب دانشگاه آکسفورد، وی در کمتر از سه ماه در مجلس شورای اسلامی وقت استیضاح و برکنار شد.

در ابتدای شروع جنجال بر سر جعل سوابق کاری مهرداد بذرپاش، برخی فعالان رسانه‌ای به مقایسه وضعیت او با علی کردان پرداختند با این پیش‌بینی که او به ریاست دیوان محاسبات نخواهد رسید. اما به‌رغم همه افشاگری‌هایی که هنوز ادامه دارد، بذرپاش اکنون رئیس دیوان محاسبات است و تنها واکنش رسمی‌اش این بوده است: «خون پدر شهیدم را گواه می‌گیرم و عهد می‌بندم که ذره‌ای از حق مردم کوتاه نیایم.»

XS
SM
MD
LG