لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

ادعای سپاه: بازداشت «عامل جذب» سازمان مجاهدین؛ معاون رئیسی خواستار تعقیب قضایی مجاهدین در خارج شد


محمد دهقان، معاون ابراهیم رئیسی
محمد دهقان، معاون ابراهیم رئیسی

سازمان اطلاعات سپاه نینوا در استان گلستان روز چهارشنبه، ۳۱ خرداد، در بیانیه‌ای مدعی شد که «عامل اصلی جذب» نیرو برای سازمان مجاهدین خلق در دو استان گلستان و مازندران را دستگیر کرده است.

ساعاتی پیشتر معاون حقوقی رئیس جمهور ایران در اظهار نظری گفته بود که تعقیب قضایی اعضای این سازمان در خارج از کشور «به اندازه لازم صورت نگرفته و ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم».

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز چهارشنبه به نقل از بیانیه‌ رسمی سازمان اطلاعات سپاه نینوا استان گلستان خبر داد که «عامل اصلی شبکه جذب» سازمان مجاهدین خلق در استان‌های گلستان و مازندران دستگیر شده است.

در این بیانیه، نه به هویت فرد بازداشت‌شده اشاره شده و نه جزئیاتی از زمان و مکان دستگیری او یا اتهاماتش آمده است.

با این حال این خبر همزمان با انتشار اخباری از ورود نیروهای پلیس آلبانی به کمپ اشرف ۳ متعلق به سازمان مجاهدین منتشر می‌شود که در سه روز گذشته در صدر اخبار رسانه‌های فارسی‌زبان قرار دارد.

حدود یک‌هزار نیروی پلیس آلبانی بامداد سه‌شنبه، ۳۰ خرداد، برای بازرسی و تفحص از مقر سازمان مجاهدین خلق وارد کمپ اشرف ۳ شدند، اما با مقاومت اعضای این سازمان روبه‌رو شدند، مقاومتی که در نهایت چندین مجروح و زخمی بر جا گذاشت.

این رخداد با استقبال مقام‌های جمهوری اسلامی همراه شد و از جمله ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه در توئیتر نوشت که «امیدواریم دولت آلبانی اشتباه خود در میزبانی از این فرقه تروریستی را جبران کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره از سازمان مجاهدین خلق با عباراتی چون «فرقه تروریست» یا «منافقین» یاد می‌کنند.

اما روز چهارشنبه فقط سخنگوی وزارت خارجه ایران نبود که به این خبر واکنش نشان داد.

خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری فارس به نقل از محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی، نوشتند که «اقدامات حقوقی برای بازگرداندن منافقین به ایران در جریان است».

دهقان گفت: «ما باید علیه افرادی که در داخل کشور علیه افراد یا اموال کشوری مرتکب جنایت شدند، علیه آن‌ها حکم صادر کنیم و این احکام را در خارج از کشور به اجرا دربیاوریم.»

معاون حقوقی رئیس جمهور ایران در ادامه گفت: «بخش مهمی از منافقین در داخل کشور مرتکب جنایت شده‌اند، ۱۷ هزار نفر انسان را به شهادت رساندند. باید علیه آن‌ها حکم صادر و پیگیری می‌شد‌. این کار به اندازه لازم صورت نگرفته و ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.»

به گفته محمد دهقان، ابراهیم رئیسی «به وزارت اطلاعات دستور داد تا کار را پیگیری کنند». او ادامه داد که قوه قضاییه «متولی اصلی» این کار خواهد بود.

آقای دهقان در مقابل اشاره‌ای به این امر نکرده است که اعضای سازمان مجاهدین خود از قربانیان اصلی موج اعدام‌ها در دهه ۱۳۶۰ بودند.

سازمان مجاهدین می‌گوید که عملیات روز سه‌شنبه پلیس آلبانی به درخواست جمهوری اسلامی انجام شده است. این در حالی است که تیرانا سال گذشته در پی حملات سایبری به آلبانی با مبدأ ایران روابط خود با تهران را به طور کامل قطع کرد.

عملیات پلیس آلبانی علیه سازمان مجاهدین خلق، کمی پس از خبر لغو گردهمایی آتی «شورای ملی مقاومت ایران» در فرانسه با حکم پلیس این کشور انجام شد. این گروه پیش از این برای تجمع هزاران نفر از هواداران خود در مرکز پاریس برای روز شنبه ۱۰ تیرماه فراخوان داده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس، تسنیم، رادیوفردا؛ ف. دو./ ب. ب.
XS
SM
MD
LG