لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

موفقیت دانشمندان سنگاپوری در ساخت پوست مصنوعی


لایه‌های پوست بدن
لایه‌های پوست بدن

دانشمندان سنگاپوری می‌گویند موفق شده‌اند تکه‌ای از پوست، به اندازه ناخن شست دست بسازند، که در کمتر از یک دقیقه قابل چاپ است. آنها از این پیشرفت به عنوان گامی اساسی در جهت پرهیز از آزمایش مواد شیمیایی و آرایشی بر حیوانات در آینده یاد می‌کنند.

جان کوه، مدیر آزمایشگاه شرکت دانش‌بنیان «دِنووا ساینسز» که با دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور همکاری می‌کند، به خبرگزاری رویترز می‌گوید این پوست آزمایشگاهی از سلول‌های پوستی اهداءکنندگان و کلاژن ساخته شده دارای همان خاصیت شیمیایی و بیولوژیکی پوست انسان است.

او با ذکر این‌که «واقعاً به دنبال راه حلی برای آزمایش روی پوست، بدون استفاده از پوست حیوان یا انسان هستیم» افزود که «الان می‌توانیم ببینیم که این صنعت به سمت آزمایش بدون حیوانات پیش می‌رود.»

این تیم فرایند تولید خود را با استفاده از دستگاه چاپگر تسریع کرده است. این دستگاه لایه‌هایی با الگوهای دقیق را بر روی هم سوار می‌کند که با همدیگر شکلی تقلیدی از پوست انسان را می‌سازند.

با این روش، چاپ هر تکه کوچک از پوست کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد، که این سرعت عمل، ویژگی برتر این پروژه است. این مخلوط سپس برای حدود دو هفته کشت داده می‌شود تا سلول‌های پوست تکثیر شوند و سطح کدری ساخته و به یک غشای سفید تبدیل شوند.

از این پوست می‌توان برای آزمایش احتمال سمی بودن یا حساسیت‌برانگیزی مواد در محصولاتی مانند لوازم آرایشی استفاده کرد.

XS
SM
MD
LG