لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

واکنش سرد مرکل به راه‌حل استقلال نظام پرداختی اروپا برای حفظ برجام


صدراعظم آلمان می‌گوید که اروپا خود باید حاکم بر سرنوشتش باشد.
صدراعظم آلمان می‌گوید که اروپا خود باید حاکم بر سرنوشتش باشد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به رغم موافقت با گفته‌های وزیر خارجه خود درباره تغییر روابط اروپا و آمریکا، حاضر نشد تایید کند که جداسازی نظام پرداختی اتحادیه اروپا از آمریکا راه‌حلی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران است.

به تازگی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در واکنش به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های واشینگتن علیه تهران پیشنهاد داده بود که اروپا نظام مالی پرداختی خود را از ایالات متحده مستقل سازد.

قدرت‌های اروپایی در تلاش هستند که به ایران اطمینان دهند به رغم تحریم‌های آمریکا اگر در توافق هسته‌ای باقی بماند همچنان می‌تواند از مزایای اقتصادی آن بهره‌مند شود.

آنگلا مرکل اما روز چهارشنبه ۳۱ مرداد درباره اقدامات اروپا برای راضی نگه داشتن ایران و واکنش اروپا به آمریکا گفت: «در رابطه با نظام پرداختی متفاوت باید بگویم که ما مشکلاتی با ایران داریم. از یک سو می‌دانیم که مسائلی درباره تامین مالی تروریسم مطرح است، برای مثال سوئیفت، و این مسئله بسیار مهمی است».

وی در ادامه عنوان کرد برای اروپا اهمیت زیادی دارد که در حوزه‌های امنیتی همچنان همکاری خوبی با ایالات متحده داشته باشد.

هایکو ماس در یادداشتی نوشته بود که برای اروپا حیاتی است که با ایجاد راه‌های مستقل پرداختی و تاسیس صندوق اروپایی پول و یک نظام مستقل سوئیفت برای نقل و انتقالات مالی، استقلال خود را بیشتر کند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان نیز در توضیح این یادداشت عنوان کرده که آقای ماس می‌خواسته توجهات را به بحث درباره چگونگی رابطه اروپا با آمریکا جلب کند، از جمله به این موضوع که چگونه علی‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای همچنان می‌توان این توافق را حفظ کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین گفت که این کشور در حال رایزنی با شرکای خود از جمله بریتانیا و فرانسه است. وی سپس تاکید کرد که باز ماندن راه‌های پرداختی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران حیاتی است.

مرکل نیز اظهار داشت که این یادداشت را خوانده و آن را جامع دیده است و این یادداشت با تفکرات وی همخوانی دارد. صدراعظم آلمان در نهایت تاکید کرد که اروپا خود باید حاکم بر سرنوشتش باشد.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG