لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

آنگلا مرکل در اقدامی نامتعارف به عیادت منتقد پوتین رفت


الکسنی ناوالنی پس از مرخص شدن از بیمارستان چریته برلین
الکسنی ناوالنی پس از مرخص شدن از بیمارستان چریته برلین

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه هفتم مهر تایید کرد که آنگلا مرکل هفته گذشته،‌ زمانی‌که آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت پوتین، هنوز در بیمارستان بستری بود، به عیادت او رفته است.

پیشتر نشریه آلمانی «اشپیگل» از عیادت صدراعظم این کشور از الکسی ناوالنی خبر داده بود. خانم مرکل در روزهایی که ناوالنی در بیمارستان چریته برلین بستری بود، با او دیدار کرده بود.

این خبر در حالی تایید می‌شود که زایبرت از اشاره به این‌که این دیدار چه مدت طول کشیده و چه موضوعاتی در آن مطرح شده است، خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت آلمان صرفا به بیان این نکته اکتفا کرد که کشورش همچنان انتظار دارد مسکو در رابطه با این پرونده توضیحات قانع‌کننده‌ای ارائه دهد. کشورهای غربی می‌گویند ناوالنی با گاز اعصاب «نووی‌چک» مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی مسموم شده است.

آقای ناوالنی چندی پیش در طول پرواز از سیبری به مسکو ناگهان به شدت بیمار شد و پس از توقف اضطراری هواپیما در بیمارستانی در شهر اومسک بستری شد.

خانواده و مشاوران آقای ناوالنی بر انتقال او به خارج از کشور تأکید می‌کردند و بالاخره پس از دو روز مقاومت، دولت روسیه خواسته آنها را پذیرفت و او به برلین منتقل شد.

این منتقد کرملین و معترض به فساد دولتی، ۳۲ روز را در بیمارستانی در پایتخت آلمان گذراند که ۲۴ روز آن در بخش مراقبت‌های ویژه بود. ناوالنی روز دوم مهر از بیمارستان مرخص شد.

روزنامه «گاردین» نیز در گزارش روز دوشنبه خود، این ملاقات غیر رسمی را «فوق‌العاده نامتعارف» توصیف کرده است.

به نوشته این روزنامه بریتانیایی، ابراز همبستگی خانم مرکل با ناوالنی پیامی هشدارآمیز به ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه، قلمداد می‌شود؛ این‌که دولت آلمان خواستار روشن شدن ابعاد پنهان این پرونده و معرفی آمران و مسئولان حمله به منتقد ۴۴ ساله پوتین است.

پزشکان در روسیه مدعی شدند در آزمایش‌های خود هیچ اثری از مواد سمی در بدن آقای ناوالنی نیافتند، اما آلمان می‌گوید آزمایش‌های سم‌شناسی به وضوح نشان می‌دهد که او به وسیله عامل اعصاب نووی‌چوک مسموم شده است.

XS
SM
MD
LG