لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

مرکل در دیدار با پوتین خواستار آزادی ناوالنی شد


RUSSIA -- Russian President Vladimir Putin receives German Chancellor Angela Merkel at the Kremlin in Moscow, August 20, 2021
RUSSIA -- Russian President Vladimir Putin receives German Chancellor Angela Merkel at the Kremlin in Moscow, August 20, 2021

صدر اعظم آلمان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خواهان آزادی آلکسی ناوالنی مخالف سرشناس و زندانی پوتین شد.

آنگلا مرکل و آقای پوتین روز جمعه ۲۹ مرداد در کاخ کرملین دیدار کردند و صدر اعظم آلمان بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت که از رئیس‌جمهور روسیه خواسته است آقای ناولنی را آزاد کند.

خبرگزاری تاس روسیه اظهارت جداگانه آقای پوتین را منتشر کرده که بدون اشاره به موضوع آقای ناوالنی گفته است آلمان از شرکای مهم روسیه در غرب و جهان است.

سفر خانم مرکل به روسیه همزمان با سالگرد مسمومیت آقای ناوالنی انجام شده است.

در نخستین سالگرد مسمومیت آقای ناوالنی، بریتانیا هفت مأموران امنیتی مظنون به دست داشتن در این اقدام را، به فهرست تحریم‌های خود افزود. آمریکا نیز روز جمعه اعلام کرد اقدامات مشابه علیه عاملان مسمومیت ناوالنی را انجام خواهد داد.

ناوالنی که از چهره‌های سرشناس مخالف پوتین و طراح کارزارهایی در مورد فساد در روسیه است، ماه اوت گذشته هنگام پرواز از سیبری به مسکو بر اثر مسمومیت به شدت بیمار شد.

تحت فشار خانواده و دوستانش او به بیمارستانی در شهر برلین منتقل شد و نتایج آزمایش‌ها در آلمان و دو کشور اروپایی دیگر ثابت کرد که او با ماده سمی «نوویچوک» که در دوران اتحاد شوروی تولید می‌شد ٬مسموم شده است.

آقای ناوالنی پس از پایان معالجه در آلمان اواخر دی ماه هنگام ورود به فرودگاه مسکو به جرم نقض شروط حبس تعلیقی خود بازداشت شد.

محاکمه او که در نهایت به تبدیل حبس تعلیقی به دو سال و نیم زندان منجر شد موجی از تظاهرات خیابانی در شهرهای مختلف روسیه را برانگیخت و پلیس هزاران نفر از تظاهرکنندگان را بازداشت کرد.

مسمومیت، بازداشت و محاکمه الکسی ناوالنی، در آمریکا و اتحادیه اروپا هم تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه رقم زده است.

در همین زمینه رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گزارش داده است که مسمومیت آقای ناوالنی بر روابط آلمان و روسیه نیز طی یک سال گذشته تاثیر شدیدی گذاشته است.

آقای پوتین به دفعات مدعی شده است که بازداشت آقای ناوالنی به خاطر فعالیتهای سیاسی وی نبوده است. با اینحال، اقدام نکردن روسیه برای روشن‌سازی علت و عاملان مسمومیت این چهره مخالف دولت انتقادهای بین‌المللی را برانگیخته است.

سازمان عفو بین‌الملل «بی‌اعتنایی کامل» دولت روسیه برای تحقیقات پیرامون این موضوع اعمال عدالت را محکوم کرده است.

آنیس کالامار دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در سالگرد مسمومیت آقای ناوالنی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است یک سال پیش صدای منتقد دولت روسیه با سلاح شیمیایی ممنوعه مورد هدف قرار گرفت؛ «جنایت ظالمانه‌ای» که باید هر چه زودتر توسط مقامات روسیه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

این بیانیه می‌گوید اما دولت روسیه به جای تحقیقات برای یافتن عاملان این جنایت، گزینه بازداشت و زندانی کردن ناوالنی بر اساس اتهامات نادرست را انتخاب کرد و حامیان وی را سرکوب کرد.

آقای ناوالنی نیز روز جمعه با انتشار نامه‌ای که در رسانه‌های غربی منتشر شد، از جامعه جهانی خواست رهبران اقتدارگرای جهان را در موضوعاتی مانند فساد مالی به چالش بکشند.

وی خود قبلا رهبری یک سازمان ضد فساد مالی در روسیه را داشت که بعد از بازداشتش، فعالیت این سازمان نیز ممنوع اعلام شد.

آقای ناوالنی گفته است که رهبران غربی باید عزم و خواست سیاسی برای مبارزه با فساد نشان دهند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا؛ د.خ./م.ا.
XS
SM
MD
LG