لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

اعتراضات ایران؛ اینستاگرام حساب کاربری «من‌وتو» را چند ساعت محدود کرد


شرکت متا، مالک شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام، تعداد زیادی از پست‌های شبکه تلویزیونی «من و تو» در اینستاگرام را که به اعتراضات ایران پرداخته بود، حذف کرده و مانع از انتشار پست‌ها و ویدیوی‌های جدید در آن شد.

ساعاتی بعد شبکه تلویزیونی «من و تو» اعلام کرد که اکانت اینستاگرام این شبکه به حالت عادی بازگشته است.

صفحه شبکه تلویزیونی «من و تو» در اینستاگرام با حدود ۱۰ میلیون دنبال‌کننده، طی روزهای اخیر عکس‌ها و ویدیوهای متعددی را از اعتراض های جاری به مرگ مهسا امینی منتشر کرده است، اما شرکت متا با حذف بسیاری از این ویدیوها حساب کاربری این شبکه را در اینستاگرام محدود کرد.

از جمله پست‌های حذف‌شده ویدئویی است که در آن معترضان شعار «مرگ بر ماشین گشت کشتار» را سر می‌دهند. اینستاگرام اعلام کرده که ویدئوی مورد اشاره بر خلاف آیین‌نامه این شبکه اجتماعی است.

اینستاگرام همچنین پیام ویدیویی روز سه‌شنبه شاهزاده رضا پهلوی به معترضان را از صفحه «من و تو» حذف کرده است.

در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی تلگرام، یوتیوب، فیس‌بوک و توئیتر در ایران مسدود هستند و تنها اینستاگرام برای عموم ایرانی‌ها در دسترس است.

اعتراضات کنونی در ایران به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده است. معترضان که خواهان حذف حجاب اجباری از قوانین ایران و بهبود حقوق مدنی زنان هستند در عین حال کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نیز در شعارهای خود نشانه رفته‌اند.

مدیریت «من و تو» به رادیو فردا گفته است که حذف پست‌های اینستاگرامی این رسانه بر اثر گزارش‌های سازمان‌یافته بوده است.

شرکت متا در گذشته نیز پست‌های بسیاری را که به اعتراضات در ایران اختصاص داشته است، حذف کرده، به ویژه شعارهایی که علیه رهبران جمهوری اسلامی سر داده شده است، از جمله شعار اعتراضی «مرگ بر خامنه‌ای».

در پی حذف برخی پست‌ها و حساب‌های کاربری مخالفان جمهوری اسلامی در اینستاگرام و مشخص شدن نقش یک شرکت آلمانیِ مسئول بررسی محتوای این شبکه، یکی از کارمندان سابق این شرکت در ماه خرداد گذشته گفته بود که «از طرف دستگاه امنیتی» ایران به او پیشنهاد شده بود، در قبال دریافت پول، برخی حساب‌های کاربری را مسدود کند.

XS
SM
MD
LG