لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

درخواست از شرکت «متا» برای حمایت از جنبش «می تو» در ایران


گروه مدافع آزادی بیان «آرتیکل ۱۹» مستقر در بریتانیا از کمپانی متا به عنوان مادر شبکه اجتماعی اینستاگرام خواست از جنبش «می‌ تو» در ایران حمایت کند.

در پی شکل‌گیری جنبش «من هم» در ایران از تابستان ۱۳۹۹ که در پی آن قربانیان ایرانی تجربه‌‌ خود از آزار جنسی را در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توئیتر به اشتراک گذاشتند، نام‌های آشنایی از میان مردان عرصه سینما، تلویزیون و موسیقی و نقاشی هدف اتهام قرار گرفته‌اند.

بیانیه «آرتیکل ۱۹» پس از آن منتشر می‌شود که در هفته‌های اخیر شماری از مدافعان حقوق زنان ایرانی و فعالان فمینیست در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام مورد حمله ربات‌ها و ترول‌ها قرار گرفتند.

«آرتیکل ۱۹» با اشاره به فالوئرهای (دنبال‌کننده‌های) جعلی که به حساب‌های این افراد سرازیر شده‌اند، از شرکت متا خواسته فوراً آنها را مورد بررسی قرار داده و حساب‌های کاربری آنها را حذف کند.

این گروه مدافع آزادی بیان با اشاره به اینکه این ربات‌ها و ترول‌ها بخشی از گروه‌هایی هستند که با دریافت پول، دست به این اقدامات می‌زنند، از شرکت متا خواسته برای محافظت از بیان آزادانه این مدافعان حقوق بشر، فعالان و افراد، اقدامات بیشتری انجام دهد.

در حال حاضر اینستاگرام تنها شبکه اجتماعی بزرگی است که در ایران مسدود نیست و به یک فضای آنلاین حیاتی برای استفاده ایرانیان از حقوق خود در دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان تبدیل شده است.

«آرتیکل ۱۹» در عین حال نوشته حامیان جمهوری اسلامی یا گروه‌هایی که به طور مستقیم به آنها وابسته هستند، روش‌های جدیدی را برای خفه کردن آزادی بیان مدافعان و فعالان حقوق بشر به کار گرفته‌اند که از جمله می‌توان به سانسور هشتگی که بیانگر همبستگی با خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی است، اشاره کرد.

بر اساس این بیانیه، جریانی که مدافعان مختلف حقوق زنان ایرانی و حساب‌های فمینیستی اینستاگرام را هدف قرار می‌دهد، از ماه مه ۲۰۲۲ از تاکتیک غرق کردن حساب‌ها با هزاران دنبال‌کننده جدید جعلی (تا سه هزار فالوئر در روز) استفاده می‌کند.

آرتیکل ۱۹ نوشته این دنبال‌کننده‌های جعلی تا شرکت‌هایی مستقر در پاکستان که برای تولید این دنبال‌کننده‌ها به آنها پول پرداخت شده، ردیابی شده‌اند.

این دنبال‌کننده‌های جعلی با استفاده از ترفند درج شمار زیادی «اظهارنظر» برای ارعاب و ساکت کردن این کاربران، جریانی از آزار و اذیت ایجاد کرده‌اند.

فالوئرهای جعلی همچنین به اعتبار حساب‌هایی که هدف قرار داده‌اند آسیب رسانده و منجر به از دست رفتن قابل توجهی لایک و بیننده برای این حساب‌ها شده‌اند.

آرتیکل ۱۹ نوشته است این یک «روش جدید بسیار نگران‌کننده» علیه گروه‌های مدافع حقوق زنان در ایران است که به تازگی کارزارهای موفقی را علیه سوء استفاده جنسی به ویژه در صنعت سینمای ایران به راه انداخته‌اند.

این نهاد حقوق بشری از شرکت متا خواسته است تحقیقات درباره این ترول‌ها (اوباش اینترنتی) را در اولویت قرار داده و آنها را وادار به پاسخگویی کند.

جنبش «من هم» در ایران، در عین حال برای نخستین‌بار، روایت‌های آزار جنسی شهرام گیل‌آبادی، یک مدیر ارشد دولتی را نیز در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است.

بازگوکنندکان، روایت‌هایی از سوء استفاده از «موقعیت شغلی»، «تعرض» و «تجاوز جنسی» توسط شهرام گیل‌آبادی، از مدیران محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران و مدیران ارشد صداوسیمای جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند.


با استفاده از بیانیه گروه آرتیکل ۱۹ و رادیو فردا؛ ‌ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG