لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

متا ده‌ها حساب فیس‌بوکی مرتبط با جمهوری اسلامی را حذف کرد


«متا پلتفرمز»، شرکت مادر فیس‌بوک، واتس‌آپ و اینستاگرام، در گزارش فصلی خود اعلام کرد که در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، شماری از حساب‌های کاربری، صفحات جعلی و گروهی از هکرهای مرتبط با ایران را شناسایی و به دلیل «نقض خط مشی» این شرکت حذف کرده است.

گزارش فصلی «متا» حاکی است که افراد مرتبط با ایران برای اعتباربخشی به حساب‌های جعلی خود، مانند سایر کاربران، اقدام به پسند کردن (لایک) و هم‌رسانی محتوا می‌کردند که از جمله در مورد پست‌های افراد دیگر در ارتباط با موضوع‌های امنیت سایبری انجام می‌گرفت.

«متا» گفته است که در مجموع از ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ توانست ۴۰ حساب فیس‌بوک، هشت صفحه و یک گروه مرتبط با ایران را شناسایی و حذف کند و در تلاش برای جلوگیری از بازگشت شبکه‌هایی که حذف کرده، کماکان به رصد ادامه خواهد داد.

به گزارش این شرکت در روز ۱۳ اردیبهشت، گروه هکری از ایران نهادها و سازمان‌هایی در اسرائیل، بحرین و فرانسه را هدف حمله قرار داده بود.

این گروه به شرکت‌های ترابری، دانشگاه‌ها، فرودگاه، مطبوعات، نهادهای دولتی و همچنین شرکت خدمات دوست‌یابی، عمدتاً در اسرائیل، حمله کرده بود اما «متا» اعلام کرد که نمی‌تواند میزان کارایی و اثرات این عملیات هک را تأیید کند.

به‌نوشته «متا»، تحرکات این گروه از ایران در زمینه هک اهدافی که در نظر داشتند، محدود به فیس‌بوک نبود بلکه به‌طور هم‌زمان در توئیتر، تلگرام و یوتیوب صورت گرفت.

«متا» معتقد است که تحرکات مرتبط با ایران برای اثرگذاری بر افکار عمومی در راستای اهداف راهبردی انجام می‌شود.
گزارش حاکی است که عمده هدف عملیات هک گروه یادشده، نهادهایی در کشور اسرائیل بود و هکرها در مواردی نیز مدعی شدند که داده‌های اهداف هک‌شده را «سرقت» کرده‌اند اما «متا» قادر به راستی‌آزمایی این ادعا نبوده است.

به‌نوشته «متا»، گروه هکری کشف شده، پیش از شناسایی و حذف، در چند تیم مجزا هریک برای چند روز تا چند هفته به‌روی اسرائیل متمرکز شدند.

رسانه‌های اسرائیل در دو سال اخیر بارها از هک و مخدوش شدن فعالیت سایت‌های شماری از شرکت‌های بیمه و نهادهای خدمات عمومی خبر داده و گفته بودند که در مواردی مانند هک داده‌های شرکت بیمه «شربیت»، هکرها اخاذی مالی را برای بازکردن قفل داده‌های به سرقت‌رفته عنوان کردند اما «شربیت» مدعی بود که خود این معضل را بدون پرداخت باج حل کرده است.

گزارش «متا» حاکی است که فعالیت گروه هکری ایرانی در قبال بحرین با ادعای هک وب‌سایت‌هایی از نهادهای دولتی این امیرنشین، هم‌زمان با انتخابات آن کشور رخ داد.

به‌نظر می‌رسد این هک در راستای اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده که سال‌های طولانی با حاکمیت بحرین اختلافات عمیق دارد.

تیمی از هکرهای درون ایران نیز با تمرکز بر فرانسه، ادعای هک وب‌سایت نشریه «شارلی ابدو» را عنوان کرد. آن نشریه کاریکاتورهایی در هجو علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، منتشر کرد تا از معترضان ایرانی که هدف خشونت حکومت ایران قرار گرفتند، حمایت کرده باشد.

گوگل و مایکروسافت نیز در سال گذشته از کوشش گروه‌های هکری مرتبط با ایران برای انجام حملات سایبری و سرقت محتوای ای‌میل کاربران خبر داده و اعلام کردند که عملیاتی هدفمند در این زمینه را شناسایی و راه‌های نفوذ هکرها را مسدود کرده‌اند.

«متا» در گزارش فصلی خود در خصوص تهدید ناشی از عوامل متخاصم در صحنه جهانی، اقدامات این شرکت در رصد تحرکات عوامل هکری در جنوب آسیا، پاکستان، چین، ونزوئلا، توگو و بورکینافاسو را نیز منتشر کرده است.

با استفاده از گزارش فصلی متا پلتفرمز و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG