لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

حضور مدیران فیس‌بوک و تیک‌تاک در نشست سنای آمریکا درباره ایمنی کودکان درشبکه‌های اجتماعی


مارک زاکربرگ از متا، لیندا یاکارینو از ایکس، شو زی چو از تیک‌تاک، ایوان اشپیگل از اسنپ و جیسون سیترون از دیسکورد با سناتورها روبه‌رو شدند
مارک زاکربرگ از متا، لیندا یاکارینو از ایکس، شو زی چو از تیک‌تاک، ایوان اشپیگل از اسنپ و جیسون سیترون از دیسکورد با سناتورها روبه‌رو شدند

مدیران ارشد بزرگترین رسانه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در جلسه‌ای در سنای آمریکا به پرسش‌های نمایندگان درخصوص خطرات شبکه‌های اجتماعی برای کودکان پاسخ دادند.

مدیران متا شرکت صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام، شرکت ایکس، تیک‌تاک، دیسکورد و اسنپ‌چت روز چهارشنبه یازدهم بهمن در یک جلسه استماع درباره خطرات موجود در این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای کودکان و نوجوان حاضر شدند.

عموم اعضای سنای آمریکا از هر دو حزب و همچنین انجمن‌های مختلف پلتفرم‌های دیجیتال را متهم می‌کنند که به اندازه کافی از کودکان و نوجوانان به ویژه در برابر خطرات استثمار جنسی محافظت نمی‌کنند.

دیک دربین سناتور دموکرات و رییس کمیته قضایی سنا در ابتدای این جلسه گفت: «هیچ ابزاری برای پاسخگو کردن شرکت‌ها وجود ندارد. در عوض، "بازماندگان" و مدافعانشان از این شرکت‌ها التماس می‌کنند که ایمنی را بر سود ترجیح دهند.»

در این جلسه که در سالن بزرگ کنگره آمریکا برگزار شد، پنج مدیر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها شامل مارک زاکربرگ از متا، لیندا یاکارینو از ایکس، شو زی چو از تیک‌تاک، ایوان اشپیگل از اسنپ و جیسون سیترون از دیسکورد با سناتورها روبه‌رو شدند.

بر اساس متن سخنرانی زاکربرگ که خبرگزاری فرانسه به آن دسترسی یافته، او در این زمینه خطاب به سناتورهای آمریکایی نوشته است: «من به کاری که تیم‌های ما برای بهبود ایمنی کودکان در فضای آنلاین انجام می‌دهند، نه تنها در خدمات ما، بلکه در کل اینترنت افتخار می‌کنم.»

او افزود: «ما در مجموع حدود ۴۰ هزار نفر در زمینه امنیت و ایمنی کار می‌کنند و از سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.»

آقای چو نیز گفت: «ما قصد داریم تنها در سال جاری بیش از دو میلیارد در امنیت و اعتمادسازی سرمایه‌گذاری کنیم که سهم قابل توجهی از آن در ایالات متحده است.

ده‌ها والدین با در دست داشتن عکس‌های فرزندانشان منتظر ورود مدیران این رسانه‌ها ایستاده بودند
ده‌ها والدین با در دست داشتن عکس‌های فرزندانشان منتظر ورود مدیران این رسانه‌ها ایستاده بودند

او افزود که تعداد «۴۰ هزار متخصص برای محافظت از مخاطبان ما کار می‌کنند».

به گفته زاکربرگ، مرکز ملی کودکان ناپدیدشده و استثمارشده آمریکا اخیراً اعلام کرده که متا «فراتر از الزامات قانونی خود عمل کرده تا اطمینان حاصل کند در هیچ بخشی از این شبکه این نوع فعالیت انجام نمی‌شود.»

اما سناتورها به اسناد داخلی شرکت متا تکیه کردند که نشان می‌دهد آقای زاکربرگ از تقویت تیم‌های مسئول کشف خطرات موجود برای نوجوانان آنلاین خودداری کرده است.

ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات به نیویورک تایمز گفت: «سطح ریاکاری خیره‌کننده است.»

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه نیز در این جلسه متا را متهم کرد و گفت: «آقای زاکربرگ، شما و شرکتتان، می‌دانم که قصد آن را نداشتید، اما دستان شما به خون آلوده است. شما محصولی دارید که مردم را می‌کشد.»

شبکه‌های اجتماعی به طور مرتب اقدامات خود در زمینه وضع مقررات موثرتر برای افراد زیر سن قانونی را اعلام می‌کنند، اما این اقدامات ناظران و مقامات را متقاعد نمی‌کند.

در ابتدای دسامبر، ایالت نیومکزیکو آمریکا شکایتی را علیه متا تنظیم کرد و پلتفرم‌هایش را به ترویج جرایم مربوط به کودکان، از جمله محتوای هرزه‌نگاری کودکان متهم کرد.

در ماه ژوئن، گزارشی از سوی دانشگاه استنفورد و وال استریت جورنال منتشر شد که نشان می‌داد اینستاگرام اصلی‌ترین پلتفرم برای مجرمان جنسی کودکان برای تبلیغ و فروش محتوایی است که تجاوز جنسی به خردسالان را نشان می‌دهد.

تد کروز سناتور آمریکایی
تد کروز سناتور آمریکایی

عمران احمد، بنیانگذار مرکز غیردولتی مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال، روز سه‌شنبه گفت: «شکست نفرت‌انگیز این شرکت‌ها در ریشه‌کن کردن سوءاستفاده جنسی از کودکان نمونه‌ای از شکست گسترده‌تر و سیستماتیک در اولویت دادن به ایمنی کودکانی است که از محصولات آنها استفاده می‌کنند.»

او دربیانیه‌ای افزود: «والدین قبلاً نگران این بودند که فرزندانشان در ساعت ده شب کجا هستند. امروز ممکن است از نظر فیزیکی حضور داشته باشند، اما ما نمی‌دانیم که آنها با چه کسانی وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند یا هر روز در معرض قرار گرفتن چه می‌کنند.»

در پایان ماه اکتبر گذشته، بیش از چهل ایالت آمریکا شکایتی را علیه متا تنظیم کردند و معتقد بودند که پلتفرم‌های این شرکت به «سلامت روحی و جسمی جوانان» آسیب می‌رسانند و به خطرات اعتیاد، آزار و اذیت سایبری یا اختلالات خوردن اشاره کردند.

بهمن پارسال، مجلس ایالتی فلوریدا قانونی را تصویب کرد که استفاده کودکان زیر ۱۶ سال از شبکه‌های اجتماعی را فارغ از تأیید و آگاهی والدین و سرپرستان آن‌ها، منع می‌کند.

در آن زمان، متا، شرکت مالک فیس‌بوک و اینستاگرام از مجلس فلوریدا خواست به دنبال راه‌حل دیگری، مانند نیاز به تأیید والدین برای بارگیری برنامه‌ها باشد.

متا همچنین خواهان رسیدگی به این موضوع در سطح کشوری (فدرال) به جای وضع مجموعه‌ای از قوانین در ایالت‌های آمریکا شد.

در جلسه سنای آمریکا همچنین ویدیویی پخش شد که در آن کودکان در مورد قربانی شدن در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کردند.

یکی از این کودکان که چهره‌ش مشخص نبود، گفت: «در فیس‌بوک مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتم.»

همچنین، ده‌ها والدین با در دست داشتن عکس‌های فرزندانشان منتظر ورود مدیران این رسانه‌ها ایستاده بودند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ م.ت/
XS
SM
MD
LG