لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

هشدار سونامی پس از وقوع زلزله هشت ریشتری در سواحل جنوبی مکزیک


زمین‌لزره‌ای به مقیاس ۸.۱ ریشتر، بامداد روز جمعه ۱۷ شهریور (نیمه شب به وقت محلی) سواحل مکزیک در اقیانوس آرام را لرزاند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که دستکم ۱۵ نفر در زمین‌لرزه مکزیک کشته شده‌اند که ۱۰ نفر آنها در ایالت اوآخاکا بوده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مرکز زمین‌شناسی آمریکا مرکز این زلزله را ۱۶۵ کیلومتری غرب شهر تاپاچولا در ایالت چیاپاس در جنوب مکزیک اعلام کرده است.

بر پایه این گزارش هشدار سونامی برای کشور های مکزیک،‌ السالوادور، کاستاریکا، پاناما و هندوراس صادر شده است.

به گزارش رویترز، ساختمان‌ها در مکزیکو سیتی در ۱۰۰۰ کیلومتری مرکز زمین‌لرزه به‌شدت به لرزه در آمده‌اند. ساکنان وحشت‌زده در پایتخت مکزیک به خیابان‌ها ریخته و برق برخی از مناطق قطع شده است.

این شدیدترین زلزله‌ای است که از سال ۱۹۸۵ در مکزیک به وقوع پیوسته است.

مانوئل ولاسکو فرماندار ایالت چیاپاس از مردم خواسته از مناطق ساحلی به خاطر سونامی احتمالی دور شوند.

در حالی که در سواحل غربی مکزیک زمین‌لرزه و سونامی رخ داده، این کشور خود را آماده توفان‌های سهمگین در اقیانوس اطلس می‌کند. سه توفان بزرگ ایرما،کاتیا و خوزه در آب‌های شرقی مکزیک هم‌اکنون فعال هستند.

مردم وحشت‌زده در مکزیکو سیتی
مردم وحشت‌زده در مکزیکو سیتی

مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام می‌گوید موج‌های به ارتفاع یک متر را در سالینا کروز مکزیک ثبت کرده است. سونامی‌های کوچک‌تری نیز در بسیاری از مناطق دیگر گزارش شده است.

در کشور همسایه گوآتمالا، جیمی مورالس، رئیس جمهور، در تلویزیون ملی این کشور از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند تا نیروهای امدادی خسارت‌های وارد شده را ارزیابی کنند.

انریکو پنا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک، قدرت زمین‌لرزه را ۸.۲ ریشتر اعلام کرد و گفت این قدرتمندترین زمین‌لرزه مکزیک در یک قرن گذشته است. به گفته رئیس جمهوری مکزیک، زمین لرزه برق خانه‌های یک میلیون نفر را قطع کرده است.

رئیس جمهور مکزیک از وقوع بیش از ۶۰ پس‌لرزه خبر داد و گفت قدرت پس‌لرزه‌ها می‌تواند بیش از ۷ ریشتر باشد.

XS
SM
MD
LG