لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۵

میثم لطیفی استخدام می‌کند؛ بختِ بازِ امام‌صادقی‌ها و روحانیون بی‌عمامه


میثم لطیفی نمادی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق تهران است
میثم لطیفی نمادی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق تهران است

یادداشتی از یوحنا نجدی: ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز ۱۴ شهریورماه میثم لطیفی را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب کرد؛ انتصابی که بیش از نمای ظاهری آن، نمادی از یک رویکرد اداری، استخدامی و مدیریتی در بدنۀ اداری و اجرایی کشور است؛ مدیریت جهادی-مسجدی با نقش‌آفرینی دانش‌آموختگان «دانشگاه امام صادق» تهران.

میثم لطیفی متولد اسفند ۱۳۵۷ در همدان است، کودکی را اما در قم گذراند و همان‌جا به مدرسه رفت. دیپلم ریاضی- فیزیک را سال ۱۳۷۴ از دبیرستان امام رضا و یک سال بعد پیش‌دانشگاهی را در «مرکز پیش‌دانشگاهی آیت‌الله خامنه‌ای» در قم گذراند. سال ۱۳۸۳ مدرک کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و مدیریت صنعتی را از دانشگاه امام صادق تهران گرفت.

پنج سال بعد دکتری تخصصی مدیریت منابع انسانی را از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد، اما برای کار و موقعیت شغلی به دانشگاه امام صادق بازگشت آن‌چنان‌که از سال ۱۳۸۴ تاکنون استاد و عضو هیئت علمی و از سال ۱۳۹۵ تاکنون رئیس دانشکدۀ معارف اسلامی و مدیریت در دانشگاه امام صادق است.

عضویت در مراکزی چون «بنیاد ملی نخبگان» از سال ۱۳۸۹، کارگروه تخصصی «مدیریت شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی» از سال ۱۳۹۷ و «شورای پژوهشی مسجد مقدس جمکران» از ۱۳۹۳ تاکنون در سابقۀ وی دیده می‌شود.

میثم لطیفی اما نمادی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق تهران است؛ تیپ جوانانی که تنها عبا و عمامۀ روحانیت به تن نمی‌کنند اما کلام، مواضع، علایق و حتی تُن صدای آن‌ها را می‌توان در ردیف روحانیون، به‌ویژه روحانیون تندرو، طبقه‌بندی کرد.

حوزۀ علایق او شامل مسجد، مدیریت مسجدی، زندگی مسجدمحور و رسیدن به «مسجد تراز» یا «آرمانی» است؛ مسجدی که «امام‌جماعتش دائم آن‌جاست». از همین روست که به‌تناوب و در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ عضو «فراخوان ایده‌های مسجدی» با نام اختصاری «فام» بوده است.

رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی گاه از میثم لطیفی با عنوان «پایه‌گذار هستۀ مدیریت مسجدی» یاد می‌کنند، گه‌گاه به‌عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی با موضوع محوری مسجد حاضر می‌شود و سعی می‌کند تا با ادبیاتی جوان‌پسند دربارۀ اهمیت مسجد و «نقش کلیدی امام‌جماعت» در حل مشکلات مردم اعم از ازدواج و اشتغال سخن بگوید آن‌چنان‌که مثلاً به‌گفتۀ او امام‌جماعت مسجد هرچه «کم‌خرج‌تر» باشد، «تودل‌بروتر است».

میثم لطیفی به‌عنوان کارشناس مساجد در یک برنامۀ تلویزیونی، آبان ۱۳۹۸
میثم لطیفی به‌عنوان کارشناس مساجد در یک برنامۀ تلویزیونی، آبان ۱۳۹۸

میثم لطیفی در دانشگاه امام صادق حضور پررنگی دارد، از تدریس و مدیریت دانشکده تا مدیرمسئولی فصلنامه. مهرماه سال گذشته فصلنامۀ «مدیریت جهادی» با پروندۀ ویژۀ «درآمدی بر مکتب حاج‌قاسم» به مدیرمسئولی میثم لطیفی منتشر شد؛ فصلنامه‌ای که در شماره‌های بعدی نیز قصد دارد همچنان ابعاد مختلف «مکتب حاج‌قاسم» را تبیین کند.

میثم لطیفی برای این‌که امروز به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور منصوب شود، از سالها قبل تلاش کرده به جریان سیاسی موسوم به اصولگرا و «ذوب در ولایت فقیه» وصل شود، از جمله مثلاً در خرداد ۱۳۹۴ کنفرانسی با عنوان دومین کنفرانس «نوآوری و اجتهاد از منظر امام خامنه‌ای» در بیروت لبنان برگزار شد که سخنران اصلی آن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، بود. یکی از سخنرانان اصلی در جلسۀ نخست این کنفرانس کسی نبود جز میثم لطیفی که دربارۀ «جایگاه تمدن مسجد در فرهنگ اسلامی» سخنرانی کرد.

لطیفی سال‌هاست که در ستاد نامزدهای اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری پرسه می‌زند، سخن می‌راند و حمایت می‌کند. بهار سال ۱۳۹۶ در جریان دوازدهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری حامی محمدباقر قالیباف و «رئیس شورای راهبری دانشگاهیان» در ستاد او بود. چهارسال پیش از آن اما در ستاد وحید جلیلی بود و در بیانیۀ ۲۵۰امضایی دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق در حمایت از سعید جلیلی نام میثم لطیفی نیز دیده می‌شود. اما شکست جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ به این همکاری پایان نبخشید به طوری که با تشکیل «دولت سایه» از سوی جلیلی، لطیفی به سمت «مسئول شورای عالی آموزش» در دولت سایه منصوب شد.

میثم لطیفی (سمت راست) در همایش تبلیغاتی ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، اردیبهشت ۱۳۹۶
میثم لطیفی (سمت راست) در همایش تبلیغاتی ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف، اردیبهشت ۱۳۹۶

میثم لطیفی در زمستان سال ۱۳۹۸ در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از شهر دوران کودکی و نوجوانی‌اش، قم، نامزد انتخابات شد و حتی مورد حمایت شماری از افراد و نهادهای تندرو و اصولگرا قرار گرفت آن‌چنان‌که از وحید یامین‌پور تا «مجمع هم‌افزایی جوانان انقلابی» او را «نامزد اصلح و انقلابی» معرفی کردند؛ حمایتی که البته سرانجام کارساز نیفتاد و لطیفی تنها ۱۷ هزار و ۶۹۳ رأی کسب کرد و در ردۀ ششم قرار گرفت و از حضور در مجلس شورای اسلامی بازماند.

مدیریت مورد علاقۀ میثم لطیفی مدیریت از نوع مسجدی و هیئتی همچون نخستین سال‌های بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ است: «دهۀ اول انقلاب دورۀ طلایی بومی‌اندیشی در ساختار مدیریتی کشور است و نهادهایی در کشور فعال شدند که هیچ معادل خارجی ندارند همچون جهاد سازندگی، کمیته، سپاه و بسیج.»

نگاهی به لیست مقالات و دوره‌های آموزشی او نیز نشان می‌دهد که الگوی مطلوبش برای استخدام و نحوۀ مدیریت کشور از چه ویژگی‌هایی برخوردار است. «الگوی پارادایمی اردوهای راهیان نور»، «شناسایی و رتبه‌بندی معیارهای مؤثر بر مکان‌یابی مساجد»، «تدوین سند تعامل کودک، نوجوان و جوان با مسجد»، «دورۀ آموزشی پژوهشی مطالعات مسجد» و «تدوین سند مسجد و بانوان» تنها شماری از این موارد است.

لطیفی در ادبیات خود مشخصاً از واژگان کلیدیِ رهبر جمهوری اسلامی همچون «دشمن» استفاده می‌کند: «شاخصۀ یک مدیرِ جهادی دشمن‌شناسی است و دشمن را نادیده نمی‌گیرد و جهت حرکت وی با بصیرت نسبت به دشمن تعیین می‌شود... تهدید دشمن همچنان باقی است؛ دشمن از دشمنی خود دست برنداشته است.»

میثم لطیفی حالا با حکم ابراهیم رئیسی بر مسند «معاون رئیس‌جمهور» و رئیس «سازمان امور اداری و استخدامی کشور» تکیه زده است؛ چهره‌ای نام‌آشنا برای امام‌صادقی‌ها، برای روحانیونِ بدون عبا و عمامه، برای همان‌ها که خود را «مدیر و تکنوکرات انقلابی» می‌دانند؛ یقه‌سفیدهای جوانِ ذوب در ولایت.

نظرات نویسندگان در یادداشت‌ها لزوماً بازتاب دیدگاه رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG