لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

کارگران پروژه پتروشیمی میانکاله به‌رغم «دستور ابراهیم رئیسی» همچنان مشغول کار هستند


تصویر جدیدی از ادامه پروژه احداث تاسیسات پتروشیمی در میانکاله به رغم ادعای دولت رئیسی مبنی بر توقف آن
تصویر جدیدی از ادامه پروژه احداث تاسیسات پتروشیمی در میانکاله به رغم ادعای دولت رئیسی مبنی بر توقف آن

چند روز پس از اعلام وزیر کشور ایران که بر اساس دستور رئیس‌جمهوری، احداث پتروشیمی میانکاله تا بررسی مجدد ابهامات زیست‌محیطی متوقف خواهد ماند، گزارش تصویری خبرگزاری ایسنا حاکی از ادامه کار کارگران این پروژه در میانکاله است.

گزارش این خبرگزاری حاکی است که عملیات ساختمانی در این محل متوقف نشده و رفت‌وآمدها به مرتع حسین‌آباد ادامه دارد. حر منصوری، دیده‌بان میانکاله، نیز گفته است حدود ۳۰ نفر از نیروهایی خدماتی، راننده کامیون و تراکتور همچنان مشغول کار هستند.

طبق این گزارش، با وجود هشدار در مورد تخریب محیط زیست منطقه با کاشت گونه‌های غیربومی اکالیپتوس و سپیدار، به گفته‌ مردم محلی، همچنان هر روز یک مینی‌بوس از کارگران این پروژه برای آب دادن به نهال‌های این درختان راهی محل احداث مجتمع می‌شوند.

فعالان محیط زیست می‌گویند احداث مجتمع پتروشیمی در میانکاله به دلیل تولید پساب‌های صنعتی می‌تواند آسیب‌های جدی به محیط زیست و پناهگاه حیات وحش منطقه وارد کند.

دادستان کل کشور نیز خواستار توقف اجرای این پروژه شده ولی گزارش‌ها حاکی از ادامه کار و بی‌توجهی به دستور وی بوده است.

خبرنگاران روز چهارشنبه در پایان جلسه هیات دولت، بار دیگر از احمد وحیدی وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت پروژه پتروشیمی میانکاله سوال کردند و او در جواب فقط گفت: «قبلا اعلام شد که بنا به دستور آقای رئیس جمهور تا نظر نهایی محیط زیست این پروژه متوقف شود».

پیش از این محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، روز ۲۴ فروردین در جلسه علنی مجلس در طرفداری از ادامه ساخت‌وساز در میانکاله گفته بود: «یک سرمایه‌گذار در دولت مجوز گرفته و چند ده میلیارد سرمایه‌گذاری کرده، بعد یکی می‌گوید که فلان موضوع دوباره بررسی شود و کار متوقف می‌شود. اگر مشکلی بوده چرا زمین پروژه را به نام او کرده‌اید؟»

این مجتمع پتروشیمی هشتم مهر سال ۹۹ و بدون تایید سازمان محیط زیست مجوز تاسیس گرفت و پیش از این حدود ۱۵۰۰ نفر از مردم منطقه در محل اجرای پروژه تجمع کرده و خواستار توقف آن شدند.

شبه‌جزیره میانکاله نزدیک به ۷۰ هزار هکتار مساحت دارد و به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده، پناهگاه حیات وحش و پرندگان مهاجر به شمار می‌رود. تالاب میانکاله بخشی از شبه‌جزیره‌ای به همین نام است و در جنوب شرقی دریای خزر قرار دارد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، ایلنا و رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG