لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز هفت، سال آینده پایان می‌یابد


ویندوز هفت یکی از موفق‌ترین سیستم‌های عامل مایکروسافت است
ویندوز هفت یکی از موفق‌ترین سیستم‌های عامل مایکروسافت است

مایکروسافت تنها تا سال ۲۰۲۰ از ویندوز هفت پشتیبانی خواهد کرد و پس از این سال این سیستم عامل محبوب بدون پشتیبان خواهند ماند.

ویندوز هفت یکی از موفق‌ترین سیستم‌های عامل مایکروسافت است و بسیاری از کاربران ویندوز به دلیل کارایی بالای آن هنوز حاضر نشده‌اند به ویندوز ۱۰ کوچ کنند. اما عدم پشتیبانی از این سیستم عامل می‌تواند خبر بدی برای این افراد باشد چرا که پس از قطع پشتیبانی، این سیستم عامل به مرور پر از حفره امنیتی خواهد شد و احتمالا رایانه‌های مجهز به این سیستم طعمه خوبی برای هکر‌ها خواهند بود.

در گذشته با اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ویستا در فروردین ۱۳۹۶، ویندوز ویستا به «یکی از خطرناک‌ترین» سیستم‌های عامل‌ جهان تبدیل شده بود.

مایکروسافت می‌خواهد کاربران خود را به استفاده از ویندوز ۱۰ سوق دهد تا بیشتر توان خود را برای توسعه این سیستم عامل متمرکز کند. با این روش مایکروسافت می‌تواند ویندوز را با مشکلات کمتری ارائه دهد.

البته این شرکت برای برخی شرکت‌ها و سازمان‌هایی که همچنان می‌خواهند از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده کنند، امکانی را فراهم کرده است که با پرداخت مبلغی که به صورت تصاعدی رشد و افزایش می‌یابد، از پشتیبانی مایکروسافت استفاده کنند.

این اتفاق پیش‌تر برای ویندوز ایکس پی هم افتاده بود. برخی کارشناسان معتقد هستند ویندوز ایکس پی و ویندوز هفت از «بهترین» ویندوزهای تاریخ هستند. برای همین بسیاری از شرکت همچنان برای استفاده از این سیستم‌ها تاکید دارند. این سیستم‌های عامل معمولا با رایانه‌های قدیمی نیز کارکرد مناسبی برای برخی سازمان‌ها دارند. در حالی که ویندوز ۱۰ معمولا روی رایانه‌های قدیمی بسیار کند عمل می‌کند و حتی در رایانه‌های جدید هم دارای ایرادهای زیادی است.

این ایرادها در دو بروزرسانی اخیر ویندوز ۱۰ بحرانی هم شدند. در پاييز سال ۲۰۱۸ در پی به‌روز رسانی جدید ویندوز ۱۰ مشکلات فروانی رخ داده بود، به همین دلیل مایکروسافت برای مدتی این به‌روز رسانی را متوقف کرده بود تا مشکلات آن را رفع کند.

در این زمان برخی کاربران گفته بودند پس از به‌روز رسانی برخی فایل‌هایشان در رایانه آن‌ها حذف شده‌اند. برخی کاربران گزارش داده‌اند با بروزرسانی جدید همخوانی نرم‌افزارها با ویندوز از میان رفته است. عده‌ای نیز گفته‌اند سیستم‌های آنها دچار مشکلات سخت‌افزاری شده است.

این مشکل در بهار سال ۲۰۱۸ حتی بدتر هم شد. برخی از این کاربران حتی بارها با صفحه آبی موسوم به «صفحه مرگ» روبرو شده‌ بودند و به برخی از سیستم‌ها هم آسیب جدی وارد شده بود.

مایکروسافت در چند سال اخیر سعی کرده تا ویندوز ۱۰ را با دستگاه‌های مختلف همخوان کند و از طرفی ایمنی این سیستم عامل را بالا ببرد. این شرکت همچنین می‌خواهد این سیستم عامل را با واقعیت افزوده و هوش مصنوعی و توسعه‌های دیگر نرم‌افزاری همگام کند. خیلی از این موارد برای بسیاری از کاربران کاربردی ندارد اما سبب می‌شود این افراد هربار به‌روزرسانی‌های سنگینی را دریافت کنند که باعث می‌شود رایانه آنها کند شود. این عوامل سبب شده بسیاری از افراد به سمت دیگر سیستم عامل‌ها بروند. این موضوع در کنار رشد گوشی‌ها هوشمند که مایکروسافت بازار آن را واگذار کرده است سبب شده تا این شرکت هر روز بخش بیشتری از بازار را از دست بدهد.

این شرکت بتازگی اعلام کرده که گوشی‌های هوشمندی مبتنی بر ویندوز ۱۰ تنها تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی پشتیبانی خواهند شد.

چند سالی است استفاده از ویندوز در حال کاهش است و یکی از آخرین آمارها نشان می‌دهد این سیستم عامل طی یک سال حدود ۱۷۰ میلیون کاربر را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG