لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

آمریکا: نشست صلح خاورمیانه به رغم تجدید انتخابات اسرائیل برگزار می‌شود


کوشنر در دیدار با نتانیاهو گفته است، هرگز مناسبات اسرائیل و آمریکا تا سطح امروز عمیق نبوده است (عکس ژوئن ۲۰۱۷)
کوشنر در دیدار با نتانیاهو گفته است، هرگز مناسبات اسرائیل و آمریکا تا سطح امروز عمیق نبوده است (عکس ژوئن ۲۰۱۷)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه نهم خرداد گفته است، به رغم تجدید انتخابات پارلمانی اسرائیل، نشست صلح خاورمیانه در بحرین براساس برنامه قبلی و در موعد مقرر برگزار خواهد شد.

مورگن اورتگاس تصریح کرد: ما تغییری را پیش بینی نمی‌کنیم. زمان برگزاری این (نشست) برای روزهای۲۵ و ۲۶ ژوئن تعیین شده است.

یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده هم به رویترز گفته است، برخی از عناصر سیاسی طرح موسوم به «معامله قرن» بعدا در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

در همین روز جرد کوشنر، مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت امنیت این کشور «نقطه حیاتی در مناسبات آمریکا و اسرائیل است و برای رییس جمهوری ترامپ نیز اهمیت بسیاری دارد».

آقای کوشنر که در صدر یک هیات سیاسی آمریکایی در سفر به اورشلیم با آقای نتانیاهو دیدار می‌کرد، یادآور شد که این نخستین دیدار او از اسرائیل از زمانی است که دونالد ترامپ «حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت».

رییس جمهوری آمریکا اواسط فروردین امسال حاکمیت اسرائیل بر بخشی از ارتفاعات جولان را که این کشور در جنگ ۵۱ سال پیش منطقه از سوریه گرفته بود، به رسمیت شناخت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، آقای کوشنر به نخست وزیر این کشور گفت که مناسبات واشینگتن- اورشلیم «هرگز تا سطح امروز عمیق نبوده است».

بنیامین نتانیاهو نیز ضمن آن‌که دیدار خود با مشاور ارشد رییس جمهوری آمریکا را «عالی و پربار» نامید، افزود «پیمان دو کشور هیچ‌گاه تا این حد قوی نبوده و در آینده قوی‌تر هم خواهد شد».

جرد کوشنر همراه با جیسون گرینبلات، مذاکره کننده ارشد آمریکایی در امور خاورمیانه، و در آستانه رونمایی از بخش نخست طرح موسوم به «معامله قرن» به اسرائیل سفر کرده است.

دونالد ترامپ پیش‌تر گفته بود نزاع اسرائیل- فلسطین دشوارترین مقوله جهانی است که اگر راهکاری برای آن به دست آید، «معامله قرن» خواهد بود.

آمریکا به تازگی تایید کرد که در جریان یک همایش فرصت‌های اقتصادی بین‌المللی در منامه پایتخت بحرین، از بخش نخست و اقتصادی این توافق رونمایی خواهد کرد.

جرد کوشنر گفته بود که راهکار آمریکایی پس از پایان ماه رمضان و تشکیل دولت جدید اسرائیل به طرفین این نزاع ارائه خواهد شد.

با وجود این، سفرِ از پیش تعیین شده آقای کوشنر به اورشلیم با رخدادهای غیرمترقبه در صحنه سیاست اسرائیل که مانع از تشکیل دولت جدید این کشور شد، هم‌زمان گردید.

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود که در پی انتخابات ۲۰ فروردین از سوی رییس جمهوری اسرائیل مامور تشکیل دولت تازه شده بود، در پایان ۴۲ روز مهلت قانونی، در تحقق این هدف ناکام ماند.

اکثریت اعضای پارلمان اسرائیل در آخرین ساعت چهارشنبه هشتم خرداد در حالی که تنها دقایقی به پایان مهلت شش هفته‌ای نتانیاهو باقی بود، با انحلال این دوره مجلس موافقت کردند.

آقای نتانیاهو در دیدار پنجشنبه با جرد کوشنر، در اشاره غیر مستقیم به رخدادهای سیاسی کشورش، آن را «یک اتفاق کوچک» نامید که آنها را متوقف نمی‌کند و تاکید کرد که دو کشور به همکاری خود ادامه خواهند داد؛ به گزارش رسانه‌های اسرائیل، جرد کوشنر نیز به زبان عبری برای آقای نتانیاهو آرزوی «موفقیت» کرد.

هم‌زمان، دونالد ترامپ پنجشنبه در کاخ سفید در برابر خبرنگاران گفت، آن‌چه که در اسرائیل رخ داد «خیلی حیف» بود و بنیامین نتانیاهو یک «پسر عالی» است و «به نظر می‌رسید که پیروزی او حتمی است اما (اسرائیل) دوباره به شرایط انتخابات بازمی‌گردد».

نظر به این‌که تاریخ اواخر شهریور برای برگزاری انتخابات دوباره در اسرائیل تعیین شده و تا چند ماه بعد از آن نیز هنوز دولت جدیدی در اسرائیل مستقر نخواهد شد، رونمایی از جزییات طرح صلح «معامله قرن» تا مدت طولانی دیگری به تعویق خواهد افتاد.

جرد کوشنر که در دو سال اخیر و با وجود تیرگی شدید در مناسبات آمریکا و حکومت فلسطینی به تنظیم طرح صلح ادامه داده بود، برای کلید زدن مرحله اجرایی این طرح به خاورمیانه رفته و چهارشنبه در امان پایتخت اردن با ملک عبدالله دوم پادشاه این کشور نیز دیدار کرده بود.

به گزارش سی‌ان‌ان، ملک عبدالله دوم به تیم آمریکایی گفت هر طرح عملی برای نزاع اسرائیل- فلسطین باید بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی و شامل راهکار دو کشوری (استقلال کشور فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ در کنار اسرائیل) و اعلام شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین باشد.

از سوی دیگر، آقای کوشنر از مدتی پیش تایید کرده که طرح صلحی که او و تیمش بر روی آن کار کرده‌اند، شامل راهکار دو کشوری به مفهوم شناخته شده پیشین آن نیست اما امتیازات زیادی را نصیب فلسطینیان خواهد کرد و کشورها باید «با ذهنی باز» با آن برخورد کنند.

حکومت خودگردان فلسطینی پیشاپیش طرح یاد شده را رد کرده و آن را «خیانتی که هیچ فلسطینی به ذلت آن تن در نخواهد داد» نامیده است.

فلسطینیان تاکید کرده‌اند که از «خواسته‌های برحق»، از جمله به رسمیت شناختن شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم به عنوان پایتخت فلسطین و بازگشت آوارگان فلسطینی عدول نخواهند کرد.

مناسبات آمریکا و فلسطینیان از آذر ۱۳۹۶ که آقای ترامپ اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و چند ماه بعد نیز عملا سفارت آمریکا را به این شهر منتقل کرد، قطع شد.

XS
SM
MD
LG