لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

افزایش شمار پناهجویان قایق‌سوار در کانال مانش؛ هشدار بریتانیا


وزیر کشور بریتانیا می‌گوید مسئله جدی شده‌است
وزیر کشور بریتانیا می‌گوید مسئله جدی شده‌است

طی چند روز گذشته شمار پناهجویان و مهاجران بازداشتی در آب‌های کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا افزایش یافته و بسیاری از آن‌ها نیز ایرانی هستند. بریتانیا هشدار داده است که رخدادهای هفته‌های اخیر به یک «مسئله جدی» تبدیل شده‌است.

مقام‌های بریتانیایی و فرانسوی شماری در حدود ۴۰ مهاجر و پناهجوی ایرانی، عراقی و افغان، را در روز کریسمس، چهارم دی‌ماه، در حالی‌که در آب‌های بین دو کشور در کانال مانش سرگردان بودند، نجات دادند.

روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۲ نفر دیگر در آب‌های کانال مانش پیدا شدند و روز جمعه مقام‌های بریتانیایی اعلام کردند ۱۲ پناهجو و مهاجر از ایران و سوریه را از آب گرفته‌اند.

رخدادهای اخیر سبب شده تا وزیر کشور بریتانیا تعطیلات خود را نیمه‌کاره بگذارد تا برای بررسی مسائل به دفتر کار خود بازگردد. ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، گفته است وقایع اخیر به «یک مسئله جدی» تبدیل شده‌اند.

کارولاین نوکس، وزیر مهاجرت بریتانیا، روز شنبه هشتم دی ماه برای بررسی رخدادها به بندر دوور، در جنوب شرقی انگلستان در ساحل کانال مانش رفت و انتقادها در مورد «کم‌کاری» دولت بریتانیا برای مقابله با موج تازه پناهجویان را رد کرد.

خانم نوکس گفته «عملیات اطلاعاتی گسترده‌ای در حال انجام است» تا پناهجویان و مهاجران در فرانسه، جایی که با قایق‌های کوچک به آب می‌زنند تا خود را به بریتانیا برسانند، بازداشت شوند.

وزیر مهاجرت بریتانیا اما تاکید کرده است که «زندگی انسان‌ها در خطر است و هرجا که لازم است نجات داده می‌شوند».

نماینده دوود در پارلمان بریتانیا نیز خواسته‌است تا شناورهای گشتی کشورش که در حال حاضر در عملیات جست‌وجو و نجات در دریای مدیترانه شرکت دارند، راهی کانال مانش شوند.

البته موضوع مهاجرانی که قصد دارند سوار بر کایاک، قایق‌های بادی و شناورهای کوچک، از کانال مانش به بریتانیا برسند، مسئله تازه‌ای نیست و در ماه‌های اخیر ده‌ها نفر نجات پیدا کرده و بازداشت شده‌اند. اما شمار آن‌ها طی یکی دو هفته اخیر به‌طور مشخصی افزایش پیدا کرده‌است.

شبکه‌ خبری بی‌بی‌سی به نقل از پلیس بریتانیا می‌گوید گذشتن از مانش با قایق‌های بادی مانند آن است که در شلوغ‌ترین ساعت روز بخواهید قدم‌زنان از وسط آزادراه ام۲۵ (یک آزادراه پررفت‌وآمد بریتانیا) بگذرید.

بنا بر گزارش‌ها بسیاری از پناهجویان و مهاجرانی که خود را به کاله در فرانسه رسانده‌اند، در میان کسانی هستند که تلاش می‌کنند با قایق از کانال مانش بگذرند؛ به‌ویژه که نظارت و مراقبت نیروهای پلیس و مرزبان‌های دو کشور در جاده‌ها، از جمله در تونل مانش، افزایش پیدا کرده و پنهان شدن در خودروها و کامیون‌ها را سخت‌تر کرده‌است.

خبرگزاری آلمان، بی‌بی‌سی، واشینگتن‌پست|ت
XS
SM
MD
LG