لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

هجوم مهاجران برای عبور از مرزهای آمریکا در آستانه انقضای محدودیت‌های کووید


در روزهای اخير و در آستانه انقضای مقررات دوران کووید در روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت که پذیرش پناهجویان را تعليق کرده بود، تعداد کثیری از مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا وارد این کشور شدند.

به نظر می رسد دلیل هجوم آنها برای عبور از مرز نگرانی از احتمال جایگزینی این مقررات موسوم به «لایحه ۴۲ » با قوانین سختگیرانه‌تری برای پذیرش مهاجران و پناهجویان است.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش قید شود به خبرگزاری‌های بین المللی گفت که روز چهارشنبه با هدف کاستن از جمعیت زیاد ساکن بازداشتگاه‌های موقت، به نیروی مرزبانی دستور داده شده که بخشی از جمعیت را با دریافت ضمانت برای معرفی خود به دفاتر اداره مهاجرت ظرف ۶۰ روز آینده آزاد کنند.

مقررات موسوم به «لایحه ۴۲» که با توجیه پیشگیری از شیوع بیماری کووید ۱۹ در مارس ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته شد حق درخواست پناهندگی در مرزهای جنوبی آمريکا را تعلیق کرد. دولت جو بایدن در ماه‌های گذشته در حال بررسی مقررات جدیدی برای جایگزین کردن «لایحه ۴۲» پس از انقضای آن بوده است.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده روز چهارشنبه مقررات جدیدی را اعلام کرد که براساس آن پذیرش پناهندگی افرادی که از خاک کشورهای دیگر نظیر مکزیک خود را به آمریکا رسانده اند بسیار دشوارتر خواهد شد.

بخش دیگری از این مقررات محدود کردن رفت و آمد متقاضیان پناهندگی در خاک آمریکا توسط دستگاه‌های رهگیری مجهز به «جی پی اس» تا زمان بررسی پرونده و تصمیم گیری نهایی در مورد تقاضای پناهندگی آنهاست.

یکی از گذرگاه هایی که روز چهارشنبه تعداد کثیری از مهاجران از آن عبور کردند رودخانه کم عمقی در حومه جنوبی شهر براونزویل در جنوب ایالات تگزاس است. در میان جمعیتی که از این نقطه عبور کردند علاوه بر اتباع مکزیک، شهروندان کشورهای دیگر آمریکای مرکزی و جنوبی از جمله هندوراس، گواتمالا، کلمبيا و ونزوئلا نیز بودند.

به گفته یک مقام آمریکایی نیروی مرزبانی این کشور فقط در روز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت حدود ۱۰ هزار مهاجر را هنگام عبور از مرز متوقف کرده است که یکی از بالاترین رقم‌ها طی چند سال اخیر است.

تعداد متوسط عبور روزانه مهاجران از مرزهای جنوبی آمریکا در ماه مارس حدود پنج هزار و ۲۰۰ نفر بود ولی اداره مرزبانی پیش بینی کرده بود که با نزدیک شدن تاریخ انقضای «لایحه ۴۲» این تعداد به حدود ۱۱ هزار نفر خواهد رسید.

به گفته این مقام در روزهای اخیر تعداد مهاجرانی که توسط اداره مرزبانی بازداشت شده‌اند از مرز ۲۷ هزار نفر عبور کرده است که بسیار بیشتر از گنجایش مراکز بازداشت موقت است. این رقم در ماه مارس حدود هشت هزار و ۶۰۰ نفر بوده است.

روز چهارشنبه به اداره مرزبانی آمریکا دستور داده شده که در هر یک از بازداشتگاه‌های موقت مرزی که ساکنان آن بیش از ۱۲۵ درصد گنجایش معمولی است بخشی از مهاجران را با دریافت ضمانت برای معرفی خود به دفاتر اداره مهاجرت ظرف ۶۰ روز آینده آزاد کند.

طبق این دستور مهاجرانی که مدت بازداشت آنها بیش از ۶۰ ساعت است آزاد خواهند شد و در هر نقطه از تقسیمات مرزبانی اگر تعداد بازداشت شدگان در هر روز به بالای ۷ هزار نفر برسد بخشی از مهاجران باید آزاد شوند.

همزمان، اقدامات نهادهای انتظامی آمریکا از جمله نیروی مرزبانی و واحدهای گارد ملی که به منطقه اعزام شده اند برای جلوگیری از ورود مهاجران ادامه دارد .

فرمانده یک واحد گارد ملی که در مرزهای جنوبی ایالت تگزاس مستقر است گفت٬ احداث حصار با سیم خاردار در هفته‌های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده است.

او خاطر نشان کرد که بسیاری از مهاجران نمی دانند که هنگام عبور و یا پس از عبور از مرز چه آینده‌ای در انتظار آنهاست.

اجرای «لایحه ۴۲» از سال ۲۰۲۰ و دوران رياست جمهوری دونالد ترامپ تا حدی از تعداد پذیرش پناهجو کاسته است ولی در این مقررات هیچگونه جریمه و یا مجازاتی برای مهاجرانی که تلاش می کنند غیرقانونی وارد آمریکا شوند در نظر گرفته نشده بود.

طبق مقرراتی که از روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت جایگزین این لایحه خواهد شد مهاجرانی که در مرز بازداشت می شوند با مجازات هایی نظیر پنج سال ممنوعیت ورود به آمریکا و احتمال پیگرد قضایی روبرو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG