لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

میگل دیاز کانل رییس جمهوری کوبا شد


رییس جمهوری قبلی کوبا رائول کاسترو (راست) دست میگل دیاز کانل را به عنوان ریاست جمهوری جدید بالا برد
رییس جمهوری قبلی کوبا رائول کاسترو (راست) دست میگل دیاز کانل را به عنوان ریاست جمهوری جدید بالا برد

میگل دیاز کانل، روز پنجشنبه به عنوان رییس جمهوری جدید کوبا انتخاب شد. این نخستین بار در شش دهه گذشته‌ است که فردی غیر از خانواده کاسترو، سکان رهبری کوبا را در دست می‌گیرد.

میگل دیاز کانل، در شروع نخستین دور ریاست جمهوری خود، در سخنانی وعده داد به ارزش‌های انقلاب سوسیالیستی کوبا وفادار می‌ماند ولی در همین حال اشاره کرد که نیاز است اقتصاد کوبا، نوسازی شود.

آقای دیاز کانل از قدیمی‌های حزب کمونیست است و در این حزب قدم به قدم رشد کرده و به مقام‌های بالاتر رسیده است. او به حکمرانی برادران کاسترو در شصت سال گذشته در کوبا پایان می‌دهد.

او در شورای ملی کوبا و در نخستین سخنرانی خود به عنوان رییس جمهوری کوبا گفت:‌ «ماموریتی که از سوی مردم به ما محول شده، ادامه انقلاب کوبا در این لحظات سرنوشت‌ساز است.»

فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹ در کوبا انقلاب کرد و رهبری کشور را در دست گرفت. سپس به دلیل بیماری این مقام را به برادر خودش رائول سپرد.

رائول کاسترو هر چند دیگر رییس جمهوری کوبا نیست، ولی تا سال ۲۰۲۱ در مقام ریاست حزب کمونیست باقی خواهد ماند.

میگل دیاز کانل در شروع پنج سال دوران ریاست جمهوری خود، اهداف خود را مطرح کرد و گفت از انقلاب کوبا دفاع می‌کند ولی در همین حال، اصلاحات لازم را دنبال خواهد کرد تا نسل جوان را راضی نگه داشته و شرایط اقتصادی بهتری برای آن‌ها مهیا کند.

او وعده داد اساس دولت کوبا را نگه دارد و تغییرات زیادی در آن ایجاد نکند. همچنین اضافه کرد که هیچ‌گاه کوبا به دوران کاپیتالیسم، باز نخواهد گشت.

رییس جمهوری جدید کوبا همچنین گفته هیچ‌گونه مصالحه‌ای در حوزه سیاست خارجی نخواهد کرد ولی در هرگونه مذاکره با هرکشوری که کوبا را مساوی با خود ببیند، شرکت خواهد کرد.

روابط کوبا و آمریکا در سال‌های پس از انقلاب تیره شد و تحریم‌ها زیادی آمریکا علیه کوبا اعمال کرد. با این حال در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، روابط دو کشور دوباره از سر گرفته شد.

از زمان شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، واشینگتن تمایلی به ادامه سیاست خارجی دولت قبلی آمریکا در قبال کوبا ندارد.

در شورای ملی کوبا و در جریان انتخابات، ۶۰۴ نماینده حاضر بودند که ۶۰۳ نفر از آن‌ها رای موافق به ریاست جمهوری میگل دیاز کانل دادند.

آمریکا هنوز موضعی رسمی در مورد انتخابات و تغییر سکان سیاسی در کوبا نشان نداده است.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه؛ ک.ت/س.ن
XS
SM
MD
LG