لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

پایان سفر مایک پنس به خاورمیانه در پای دیوار ندبه


مایک پنس روز سه‌شنبه از «دیوار ندبه» یهودیان در شرق اورشلیم بازدید کرد. این دیوار بلند سنگی، بخش غربی معبد مقدس یهودیان است که بر اساس تاریخ یهودیت دو بار در اعصار گذشته ویران شده است.
مایک پنس روز سه‌شنبه از «دیوار ندبه» یهودیان در شرق اورشلیم بازدید کرد. این دیوار بلند سنگی، بخش غربی معبد مقدس یهودیان است که بر اساس تاریخ یهودیت دو بار در اعصار گذشته ویران شده است.

مایک پنس عصر سه‌شنبه سوم بهمن به نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل در یک سالی که معاون رییس جمهوری آمریکا است پایان داد؛ آخرین روز از این سفر سه روزه به بازدیدهایی متفاوت اختصاص یافت؛ حضور در موزه هولوکاست و «دیوار ندبه» یهودیان، یکی در غرب و دیگری در شرق اورشلیم، شهری که او تاکید کرد «پایتخت اسرائیل» است و یهودیان با آن پیوند چند هزار ساله دارند.

آقای پنس یکشنبه اول بهمن، پس از توقف‌های کوتاهی در مصر و اردن، به اسرائیل رسید؛ دوشنبه دوم بهمن با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یولی ادلشتین رییس مجلس دیدار کاری داشت و به عنوان اولین معاون رییس جمهوری آمریکا که در کنست اسرائیل سخنرانی کرده است، حمایت آمریکا از این کشور همپیمان را با بیان نیایشی از تورات به زبان عبری، مورد تاکید قرار داد. مسائل مربوط به ایران و صلح اسرائیلی- فلسطینی در دستور کار این مذاکرات بود.

اما آقای پنس سه‌شنبه پس از آخرین ملاقات کاری با رئووِن ریولین رییس جمهوری اسرائیل، به موزه هولوکاست با نام «ید و شم» که مهم‌ترین موزه جهانی در یادبود قربانیان کشتار یهودیان به دست نازی‌ها در اروپای قرن گذشته است، رفت.

در حالی که بنیامین نتانیاهو و سارا همسرش معاون رییس جمهوری آمریکا و کارن همسر او را در بازدید از موزه هولوکاست همراهی می‌کردند، آنها دقایق طولانی در کنار تصاویر و اسنادی که روند کشته شدن یهودیان اروپا را در سال‌های حکومت نازی‌ها نشان می‌دهد، ایستادند. ربای یائیر لاو روحانی ارشد پیشین اسرائیل که از بازماندگان هولوکاست بوده، در این دیدار حضور داشت.

آقای پنس در آستانه بیست و هفتم ژانویه که روز جهانی گرامی‌داشت قربانیان هولوکاست است، از موزه «ید و شم» اورشلیم بازدید کرد؛ این سالروز بین‌المللی دهه گذشته از سوی سازمان ملل متحد تعیین شد.

مایک پنس و همسرش همچنین سه‌شنبه از «دیوار ندبه» یهودیان در شرق اورشلیم بازدید کردند. این دیوار بلند سنگی، بخش غربی معبد مقدس یهودیان است که بر اساس تاریخ یهودیت دو بار در قرون و اعصار گذشته ویران شده است.

شموئِل رابینوویچ ربای اصلی «دیوار ندبه» در این بازدید گفت «پیوند عمیق با سرزمین توصیف شده در تورات و تعهد ما به سخنان پیامبران، چشمه جوشان قدرت ما است؛ من به نام ملت یهودی از شما و رییس جمهوری (دونالد) ترامپ بخاطر شجاعت در قرار دادن نور در برابر تاریکی جهان، سپاسگزاری می‌کنم».

هنگام بازدید آقای پنس از «دیوار ندبه» هیچ مقام رسمی اسرائیل همراه او نبود؛ تحلیلگران اسرائیلی در رسانه‌های این کشور گفتند، عدم همراهی مقامات رسمی در بخش بازدید از «دیوار ندبه» خصوصی بودن این نیایش بود تا تغییری در پروتکل‌های پیشین آمریکایی در مورد اورشلیم داده نشده باشد.

یک هیات آمریکایی اما آقای پنس را در بازدید از «دیوار ندبه» همراهی می‌کرد؛ از جمله دیوید فریدمن سفیر یهودی آمریکا در اسرائیل و جیسون گرینبلات نماینده ویژه آمریکا در تیمی که از سوی دونالد ترامپ برای تنظیم پیشنهاد صلح میان اسرائیل و فلسطینیان مامور شده و حدود ده بار در یک سال اخیر به منطقه رفته است.

آقای پنس با «کیپا»، عرقچین ویژه مردان مذهبی یهودی بر سر، مانند اکثر رهبران جهانی و دونالد ترامپ و باراک اوباما رفتار کرد که با وجود مسیحی بودن، در سفر رسمی به اسرائیل از «دیوار ندبه» بازدید کردند.

با وجود آن که آقای پنس یک مسیحی انجیلی معتقد است، دیدار از اماکن مقدسه مسیحی شرق اورشلیم و شمال اسرائیل در برنامه دیدار او قرار نداشت؛ عیسی مسیح در بیت لحم در کرانه باختری کنونی به دنیا آمد، در ناصره در شمال کنونی اسرائیل و نیز اورشلیم زندگی کرد؛ در حالی که همراه با حواریون با عبور دادن از «ده ایستگاه» در محله «ویا دو لوروسا» در شرق کنونی اورشلیم مصلوب شد، در مکانی به آسمان عروج کرد که کلیسای «قیامت» در آن قرار دارد و سالیانه میلیون‌ها زائر مسیحی از سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند.

عدم بازدید آقای پنس از امکان مقدسه مسیحی، ظاهرا با حذف ملاقات او با محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی ارتباط داشته است؛ دیداری که در نتیجه اختلاف آمریکا و فلسطینیان در مورد به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی دونالد ترامپ در تصمیم پانزدهم آذر او، از دستور کار سفر آقای پنس خارج شد.

یکی از نکات حاشیه‌ای سفر آقای پنس، رد درخواست اسحاق هرتسوگ رهبر اپوزیسیون اسرائیل برای ملاقات با او بود. اما آقای هرتسوگ دوشنبه در نشست ویژه کنست به افتخار معاون رییس جمهوری آمریکا، دیدگاه‌های اپوزیسیون را از جمله در لزوم «شجاعت» برای رسیدن به صلح با فلسطینیان بیان کرد.

یکی دیگر از نکات حاشیه‌ای دیدار آقای پنس از اسرائیل، مهربانی همسر او نسبت به نخاما ریولین همسر رییس جمهوری اسرائیل بود که بیمار است. این بانوی ۷۲ ساله با وجود وصل بودن لوله‌های تنفس اکسیژن به بینی‌اش، از دستگاهی به شکل یک چمدان کوچک چرخدار که خود آن را به همه جا می‌کشد، در مراسم رسمی میزبانی از مقامات جهانی حضور می‌یابد و سادگی بسیاری که در موها، لباس، چهره و رفتارش دارد، در زمان میزبانی دونالد و ملانیا ترامپ در اسرائیل نیز مورد توجه رسانه‌های جهان بود.

در آخرین ساعات اقامت آقای پنس در اورشلیم، رسانه‌های اسرائیل از حمله دو «تروریست چاقو بدست فلسطینی» به یک گارد مرزی در جاده‌ای در کرانه باختری، در نزدیکی اورشلیم خبر داده و گفتند گارد اسرائیلی آسیبی ندیده و سایر محافظین، حمله دو تروریست را «خنثی» کردند.

بر اساس این گزارش، مهاجمان، دو نوجوان پانزده ساله فلسطینی بودند که با اصابت گلوله به بخش پایینی بدنشان، زخمی و بازداشت شدند.

XS
SM
MD
LG