لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی، در ۹۱ سالگی درگذشت


 میخائیل گورباچف
میخائیل گورباچف

خبرگزاری‌های روسی شامگاه سه‌شنبه اعلام کردند که میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت.

خبرگزاری‌های ریا نووستی، تاس و اینترفکس به نقل از بیمارستان بالینی مرکزی در مسکو گزارش دادند که «میخائیل سرگی‌یویچ گورباچف غروب امروز پس از یک دوره طولانی بیماری شدید درگذشت.»

آقای گورباچف که در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ قدرت را در دست داشت و روابط ایالات متحده و شوروی را بهبود بخشید، آخرین رهبر زنده دوران جنگ سرد بود.

او تقریبا تمام دو دهه آخر عمر خود رادر حاشیه سیاست گذراند و پس از اقدام روسیه در انضمام شبه‌جزیره کریمه به خاک خود در سال ۲۰۱۴ و نیز حمله نظامی این کشور به اوکراین، به طور متناوب از کرملین و کاخ سفید درخواست کرد که روابط خود را بهبود ببخشند.

گورباچف در این سال‌های آخر به دفعات در بیمارستان بستری شد و طی دوران همه‌گیری ویروس کرونا نیز خود را قرنطینه کرد.

آخرین رهبر اتجاد جماهیر شوروی چهره‌ای مورد احترام در غرب بود که گاهی با اسم مستعار و محبت‌آمیز گوربی از او یاد می‌شد. این احترام ناشی از کاهش تنش‌های هسته‌ای میان ایالات متحده و شوروی در دهه ۱۹۸۰ و بیرون آوردن اروپای شرقی از پشت پرده آهنین بود.

او در سال ۱۹۹۰ به خاطر مذاکره با رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، برای دستیابی به یک معاهده تاریخی هسته‌ای برنده جایزه نوبل صلح شد و از تصمیم وی برای عدم مداخله ارتش شوروی در جریان رخدادهایی که به سقوط دیوار برلین انجامید، به عنوان تصمیمی کلیدی برای حفظ صلح یاد می‌شود.

او همچنین به خاطر اصلاحات در اتحاد جماهیر شوروی که به شفافیت بیشتر و آزادی عمومی انجامید و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را تسریع کرد، مورد ستایش غرب است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG