لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

میکیس تئودوراکیس، خالق موسیقی «زوربای یونانی»، در ۹۶ سالگی درگذشت


میکیس تئودوراکیس در حال تمرین در پایتخت مقدونیه، آوریل ۱۹۹۷
میکیس تئودوراکیس در حال تمرین در پایتخت مقدونیه، آوریل ۱۹۹۷

میکیس تئودوراکیس، آهنگساز سرشناس یونانی و خالق موسیقی برای فیلم‌های مشهوری چون «زوربای یونانی»، «حکومت نظامی» و «زد» روز پنجشنبه ۱۱ شهریور در ۹۶سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با انتشار خبر درگذشت این آهنگساز، پارلمان یونان یک دقیقه سکوت در سراسر کشور اعلام کرد.

لینا مندونی، وزیر فرهنگ یونان، در این باره گفت: «ما امروز بخشی از روح یونان را از دست دادیم. میکیس تئودوراکیس، میکیس آموزگار، روشنفکر و انقلابی، میکیس ما درگذشته است».

تئودوراکیس که اندیشه‌های چپ‌گرایانه داشت و رنج زندان و شکنجه را تحمل کرده بود، برای دوستداران یونان وجه نادر دیگری از این کشور را بازتاب می‌داد.

او در سال ۱۹۶۴ برای فیلم زوربای یونانی با بازیگری آنتونی کوئین و ایرنه پاپاس موسیقی ساخت که باعث شهرت جهانی‌اش شد.

یک نمایندهٔ کمونیست پارلمان یونان در بیانیه‌ای گفت: «کارهای او مواجهه‌ای دائمی با بی‌عدالتی و یأس و بدبینی بود».

میکیس تئودوراکیس در یک تجمع سیاسی، آتن، ۴ فوریه ۲۰۱۸
میکیس تئودوراکیس در یک تجمع سیاسی، آتن، ۴ فوریه ۲۰۱۸

خود تئودوراکیس یک بار در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته بود: «من کمونیست یا سوسیال‌دموکرات یا چیز دیگری نیستم. من انسانی آزادم».

تئودوراکیس که متهم به گرایش‌های متمایل به چریک‌های یونانی در جنگ بین سلطنت‌طلبان راست‌گرا و نیروهای خلق محبوب چپ‌گرا در جریان جنگ جهانی دوم بود، در ژوئیه سال ۱۹۴۷ دستگیر و شکنجه شد. او در دوران حکومت نظامیان یونان بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ نیز بار دیگر بازداشت و شکنجه شد.

این شخصیت مشهور یونانی سپس به عنوان نماینده وارد پارلمان شد.

میکیس تئودوراکیس در ۲۹ ژوئیه ۱۹۲۵ در جزیره‌ی کیوس یونان به دنیا آمد و در کودکی به موسیقی محلی یونانی علاقه‌مند شد و پس از شنیدن سمفونی شمارهٔ ۹ بتهوون تصمیم گرفت خودش آهنگساز شود.

او دوره‌های آموزشی موسیقی را هم در زادگاهش یونان و در کنسرواتوار پاریس گذراند. استعدادش در موسیقی خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و آثاری را در زمینه موسیقی فیلم و قطعات باله خلق کرد.

می‌گویند مرگ یک مبارز جوان و اشعار دربارهٔ این حادثه که او برای آن‌ها موسیقی می‌ساخت، میکیس تئودوراکیس را دوباره به زادگاهش بازگرداند.

اشغال یونان توسط آلمان، جنگ‌های داخلی، درگیری‌های پایان‌ناپذیر ترکیه و یونان بر سر مالکیت جزیرهٔ قبرس، میکیس تئودوراکیس را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داد. گفته می‌شود که او بارها تلاش کرد آرام باشد و به موضوعات سیاسی واکنش نشان ندهد، اما دوباره مواضع خود را تکرار می‌کرد و در زندان نیز شکنجه می‌شد.

میکیس تئودوراکیس در حال رهبری ارکستر فیلارمونیک مقدونیه، آوریل ۱۹۹۷
میکیس تئودوراکیس در حال رهبری ارکستر فیلارمونیک مقدونیه، آوریل ۱۹۹۷

هنگامی که حکومت «سرهنگ‌ها» در سال ۱۹۶۷ قدرت را در یونان به‌دست گرفت، او ابتدا ممنوع‌الخروج و سپس در سال ۱۹۷۰ زیر فشارهای جنبش اتحاد جهانی آزاد شد و به پاریس تبعید شد.

میکیس تئودرواکیس در دهه‌‌های ۶۰ و ۸۰ میلادی به عضویت مجلس یونان درآمد و سپس سمت وزارت را عهده‌دار شد. از او دعوت کردند تا سمت ریاست‌جمهوری یونان را نیز عهده‌دار شود، ولی او این خواسته را به علت کهولت سن رد کرد.

با این‌که بسیاری از مواضع و ایده‌های سیاسی میکیس تئودوراکیس بحث‌انگیز بوده‌، ولی او چندین جایزهٔ صلح نیز دریافت کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ک.ر-ر.ش/ک.ر
XS
SM
MD
LG