لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

صد میلیاردر و میلیونر در اجلاس داووس خواستار پرداخت مالیات بیشتر شدند


یک پلیس در حال نگهبانی در بالای ساختمان مجمع جهانی اقتصاد در داووس
یک پلیس در حال نگهبانی در بالای ساختمان مجمع جهانی اقتصاد در داووس

گروهی متشکل از حدود صد میلیاردر و میلیونر در جلسات مجازی مجمع جهانی اقتصاد در داووس از دولت‌های جهان خواستند که از ثروتمندان مالیات بیشتری بگیرند.

این گروه که خود را «میلیونرهای وطن‌دوست» می‌نامند گفته‌اند که ابرثروتمندان در حال حاضر سهم خود را برای احیاء اقتصاد جهان پس از همه‌گیری ویروس نمی‌پردازند.

این گروه در نامه سرگشاده‌ای که روز چهارشنبه ۲۹ دی منتشر شد گفتند: «ما به عنوان میلیونر خوب می‌دانیم که نظام مالیاتی فعلی عادلانه نیست. به‌رغم این‌که مردم جهان طی دو سال اخیر مصائب فراوانی تحمل کرده‌اند ثروت اکثر ما در دوران همه‌گیری ویروس افزایش یافته است و اکثریت ما مالیات عادلانه نمی‌پردازد».

از سال گذشته گزارش‌های متعددی در مورد افزایش چشمگیر و بی‌سابقه ثروت میلیاردرهای جهان در سال ۲۰۲۰ و همزمان با همه‌گیری کرونا منتشر شده است.

با وجود این‌که بیش از ۱۳۰ کشور جهان در سال گذشته در مورد اخذ حداقل ۱۵ درصد مالیات از شرکت‌های بزرگ و تنظیم مقررات سختگیرانه‌تر برای جلوگیری از فرار مالیاتی توافق کردند، میلیونرهای امضاء‌کننده این نامه سرگشاده می‌گویند ابرثروتمندان جهان هنوز مالیات کافی نمی‌پردازند.

براساس تحقیقات موسسه خیریه آکسفام که نتایج آن در روزهای اخیر منتشر شد طی دو سالی که از آغاز همه‌گیری کرونا می‌گذرد دارایی ۱۰ ابرثروتمند جهان به ۱۰۵ تریلیون دلار افزایش یافته است، به عبارت دیگر در هر ثانیه ۱۵ هزار دلار به ثروت آن‌ها افزوده شده است.

امضاء‌کنندگان این نامه خطاب به شرکت‌کنندگان در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس که جلسات آن از روز سه‌شنبه آغاز شد گفته‌اند: «راه‌حل این مشکل را نمی‌توانید در اجلاس‌های خصوصی نظیر داووس پیدا کنید. شما بخشی از مشکل هستید».

یک سخنگوی مجمع جهانی اقتصاد گفت پرداخت مالیات عادلانه یکی از اصول این نهاد است و مالیات بر ثروت که در سوئیس، محل برگزاری این مجمع رایج است می‌تواند الگوی خوبی برای سایر کشورهای جهان باشد.

دراکثر کشورهای جهان منهای چند کشور در اروپا و آمریکای جنوبی، ثروتمندان در قبال بخش قابل توجهی از دارایی‌های خود مثل مستغلات، سهام بازار بورس و یا آثار هنری و عتیقه گرانقیمت مالیات پرداخت نمی‌کنند و معمولا این نوع دارایی‌ها فقط هنگام فروش مشمول درصد کمتری از مالیات می‌شوند.

بر اساس پژوهشی که به طور مشترک توسط «میلیونرهای وطن‌دوست»، آکسفام و چند نهاد غیرانتفاعی دیگر انجام شده است با اخذ مالیات عادلانه‌تر از جمله دو درصد مالیات از افرادی که بیش از پنج میلیون دلار ثروت دارند و پنج درصد مالیات از میلیاردرها، می‌توان دو و نیم تریلیون دلار جمع‌آوری کرد.

با این پول به راحتی می‌توان ۲.۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان را از زیر خط فقر خارج کرد و بودجه خدمات اجتماعی نظیر بهداشت و آموزش‌وپرورش برای لایه‌های فقیر در کشورهای در حال توسعه را تامین کرد.

بانک جهانی نیز در گزارشی در سال ۲۰۲۱ به تمامی دولت‌های جهان توصیه کرد که برای کاهش بی‌عدالتی، جبران هزینه‌های سنگین مقابله با بحران کرونا و احیای اعتماد مردم به نظام اقتصادی جهان اخذ مالیات بر ثروت را مدنظر قرار دهند.

با این همه، از زمان شروع همه‌گیری ویروس فقط دو کشور آرژانتین و کلمبیا مالیات بر ثروت را به نظام مالیاتی خود افزوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG