لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

تجمع کارگران معدن آسمینون «با سرکوب» پایان داده شد؛ انتقاد از «پرونده‌سازی» برای معترضان


تجمع کارگران معدن آسمینون
تجمع کارگران معدن آسمینون

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند با پایان یافتن تجمع کارگران معدن آسمینون، محور ارتباطی منوجان-بندرعباس در جنوب کرمان که از حدود سه روز پیش مسدود شده بود، عصر جمعه، ۵ آذر، بازگشایی شد.

جمعی از کارگران معدن آسمینون منوجان از روز سه‌شنبه، ۲ آذر، در جاده ترانزیتی منوجان_بندرعباس در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات صنفی خود از جمله معوقات مزدی و مزایای ناکافی تجمع کرده بودند.

بر اساس ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، یکی از کارگران معدن آسمینون می‌گوید که مقام‌های شهر منوجان به جای توجه به مطالبات کارگران و برخورد با مسئولان معدن، برای کارگران معترض «پرونده‌سازی» می‌کنند و آن‌ها را به دادگستری فرا می‌خوانند.

این کارگر معترض همچنین دلیل این نحوه برخورد دادگستری و فرمانداری منوجان را «منافع شخصی» دانسته است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر نیز در روزهای گذشته با انتشار تصاویر و ویدئوهایی از اعزام نیروهای یگان ویژه استان کرمان به محل اعتراض کارگران آسمینون منوجان خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها، ده‌ها خودرو و نیروی یگان ویژه از کرمان روز پنج‌شنبه، ۴ آذر، به محل اعتراض کارگران معدن آسمینون منوجان اعزام شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز شنبه، ۶ آذر، با تکرار وعده نماینده مجلس و مقام‌های استانی گزارش داد پس از تشکیل جلسه شورای تامین با حضور نمایندگان صنفی، پیگیری مطالبات کارگران معدن آسمینون در دستور کار قرار گرفته است.

این نخستین‌ بار نیست که کارگران معدن آسمینون در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان و عدم رسیدگی به مطالبات خود تجمع می‌کنند. اردیبهشت‌ماه امسال، صدها کارگر این معدن در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد فروردین ماه و حق بیمه و همچنین شرایط صنفی خود، اقدام به برگزاری تحصن کرده بودند.

در سال‌های اخیر،‌ همزمان با افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی در ایران، برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و صنفی شدت گرفته است.

این در حالی است که افزایش نرخ تورم در ایران، روند گرانی‌ بی‌رویه، دستمزدهای زیر خط فقر و بیکاری گسترده زندگی ۴۶ میلیون نفر از جامعه کارگری شامل ‌کارگران و خانواده‌های آن‌ها را به‌شدت آسیب‌پذیر کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبری رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG