لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

آرش علائی: طبق قانون نمی‌توان افراد مبتلا به ایدز را از هیچ شغلی محروم کرد


به دنبال واکنش های انتقادی به شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش موسوم به  «فهرست بیماری هایی که مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش»، این وزارت خانه بخش اعظم آنرا منتفی اعلام کرد.
به دنبال واکنش های انتقادی به شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش موسوم به  «فهرست بیماری هایی که مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش»، این وزارت خانه بخش اعظم آنرا منتفی اعلام کرد.

به دنبال واکنش های انتقادی به شیوه نامه وزارت آموزش و پرورش موسوم به «فهرست بیماری هایی که مشمول ممنوعیت استخدام در آموزش و پرورش»، این وزارت خانه بخش اعظم آنرا منتفی اعلام کرد.

آموزش و پرورش می گوید که نسخه اصلاح شده روز شنبه منتشر خواهد شد. شیوه نامه اولیه، فهرستی بلندبالا از انواع بیماری های جسمی و روحی بود.

به رغم حذف بسیاری از بندهای این شیوه نامه، اما به گزارش روزنامه اعتماد، رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مورد بندِ مربوط به مبتلایان به «اچ آی وی» گفته است که این یک موضوع جدی و ملی است و نمی توانیم آنرا حذف کنیم.

رادیو فردا درباره این شیوه نامه و مسائل مربوط به آن دیدگاه دکتر آرش علائی، متخصص و پژوهشگر ارشد ایدز در آمریکا را جویا شده است.

آقای علائی می گوید «من مروری داشتم به لایحه اصلاح شده، دوستانی که این طرح را تهیه کردند حتی با قوانین ایران هم ناآشنا بودند. چون مصوبه مجلس و دولت است که هیچکس را به خاطر داشتن بیماری ایدز نمی توان از هیچ شغلی محروم کرد. این مصوبه و جز برنامه کشوری است.»

پژوهشگر ارشد ایدز در آمریکا می افزاید « ما مصوبه داریم که کسی را به دلیل داشتن بیماری ایدز نمی توان از شغلی محروم کرد. وارد شدن به حریم خصوصی یک فرد مربوط به آن شخص و پزشک آن فرد است. پزشک هم نمی تواند بیماری فرد را وارد حریم اجتماعی کند. معلم در مدرسه کارش باید ایجاد انگیزه و افزایش دانش دانش آموز باشد و نه اینکه معلم را در صدتا فیلتر بیماریابی،اصول شناسی و... قرار دهند و آن فرد اصلا صلاحیت تعلیم نداشته باشد.

این دقیقا نقض قانون جهانی حقوق بشر است. شما نمی توانید کسی را به خاطر ناتوانی جسمی و یا دلیل بیماری از شغلی منع کنید که ربطی به آن شغل نداشته باشد.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:03 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG