لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۶

کشته شدن «چهار نفر» توسط ماموران اطلاعات آذربایجان غربی 


مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌غربی از کشته شدن ۴ نفر در دو ماه گذشته توسط ماموران این اداره خبر داده است و گفته است این موضوع یک «دست‌گرمی کوچک برای حفظ امنیت» بوده است.

این مقام امنیتی که نام او منتشر نشده است، شامگاه چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت طی یک نشست خبری، بدون اعلام اسامی افرادی که کشته شده‌اند، این افراد را «سردسته اراذل» معرفی کرده و گفته است نیروهای وزارت اطلاعات ، ۲۸ نفر دیگر از «سردسته اراذل» این استان را در ۵۸ روز گذشته بازداشت کرده‌اند.

به گفته مدیرکل اطلاعات آذربایجان‌غربی، این ۴ نفر که دو نفرشان اهل ارومیه و دو نفر دیگر اهل خوی بوده‌اند، در درگیری با نیروهای اطلاعاتی در این استان تسلیم نشده و کشته شده‌اند.

مقام‌های قضایی و انتظامی ایران در سال‌های اخیر رویکرد فعال‌تری برای برخورد با افرادی که «اراذل و اوباش» خوانده می‌شود، در پیش گرفته‌اند، تا جایی که دادسرای عمومی و انقلاب تهران آبان ۹۹ از تشکیل «قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش» در پایتخت خبر داده بود.

ایجاد ناامنی، آزار و اذیت شهروندان، هنجارشکنی و سرقت از جمله اتهاماتی است که به این افراد وارد می‌شود.

اسفند سال گذشته نیز احمد رحمانیان، معاون اول دادستان تهران، افرادی که «اراذل و اوباش» خوانده می‌شوند را متهم کرد که در سال‌های اخیر «رویکرد سنتی را تغییر داده» و «اتصال به سرویس‌های جاسوسی» دارند.

او پرونده این متهمان را دارای «ابعاد امنیتی» دانست و بدون نام بردن از کشور خاصی گفت که سرویس‌های جاسوسی از این افراد «بهره‌برداری سیاسی» می‌کنند.

با وجود این اتهامات، نهادهای نظامی و امنیتی ایران پیش از این اعتراف کرده‌اند که از افرادی که «اشرار و اراذل» خوانده می‌شوند، برای برخی اهداف سیاسی و امنیتی خود استفاده کرده‌اند.

حسین همدانی، فرمانده ارشد سپاه که در جنگ سوریه کشته شد، مهرماه سال ۹۴ گفت که پنج هزار نفر از «اشرار و اراذل» در جریان اعتراض‌های سال ۸۸ شناسایی و کنترل شدند و سپس «عضو گردان» شدند و به مقابله با اعتراض‌های مردم پرداختند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز مهر ۹۹ گفته بود که بسیاری از جوانانی که به علت «فقر» اقدامات شرورانه می‌کردند، «با کار فرهنگی» جذب سازمان بسیج شده و از بروز «اغتشاشات» جلوگیری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG