لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۵

تظاهرات گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی همزمان با حضور روحانی در مقر سازمان ملل


تظاهرات مخالفان همزمان با حضور روحانی در مقر سازمان ملل. ۲۹ شهریور ۹۶
تظاهرات مخالفان همزمان با حضور روحانی در مقر سازمان ملل. ۲۹ شهریور ۹۶

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۲۹ شهریور برای شرکت در هفتاد دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل وارد ساختمان این سازمان شد و همزمان هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران و برخی از گروه‌های دیگر در مقابل سازمان ملل تجمع کردند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

در این تجمع همچنین چند چهره سیاسی آمریکایی از جمله جان بولتون، سفیر سابق این کشور در سازمان ملل، و الیوت انجل، نماینده حزب دمکرات در کنگره آمریکا، سخنرانی کردند.

در این ارتباط، به گزارش وبسایت سازمان مجاهدین خلق ایران، آقای انجل گفت:‌ «مردم ایران مردمی کبیر هستند که توسط رژیم حاکم بر کشورشان متوقف شده‌اند. ما نخواهیم گذاشت که رژیم ایران به خفقان خود ادامه دهد. ما مبارزه خواهیم کرد تا به یک ایران آزاد برسیم. تغییر در ایران توسط جوانان ایران انجام خواهد گرفت. مردم ایران همیشه پیشتاز بوده‌اند و این رژیم که مردم ایران سرکوب کرده هر چه زودتر سرنگون شود بهتر است».

رسانه‌های رسمی این سازمان، درخواست‌های تظاهرکنندگان در منهتن نیویورک را «فراخوان به اخراج رژیم رکورددار اعدام از ملل متحد» و «دادخواهی قتل‌عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷ و محاکمه عاملان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت» عنوان کرده‌اند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا نیز با سونا صمصامی، نماینده شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا، در مورد اهداف این تظاهرات مصاحبه کرده و او گفته است که «ما می‌خواهیم مردم آمریکا بدانند که مردم ایران خواهان یک رژیم آخوندی نیستند» و «تنها جواب به بحران ایران تغییر رژیم توسط مردم است».

شورای ملی مقاومت ایران، چتر سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران و تشکل‌های کوچکتر متحد این سازمان است.

سونا صمصامی با اشاره به اعدام‌های سال ۶۷ در ایران گفت: «مقامات رژیم که عاملان قتل‌عام سال ۱۹۸۸ بوده‌اند باید مورد حسابرسی قرار گرفته و تحت قانون بین‌المللی محاکمه شوند».

اکثر زندانیان اعدام شده در آن سال را اعضای گروه‌هایی مانند سازمان مجاهدین خلق ایران، حزب توده ایران، گروه‌های مختلف فدائیان خلق و دیگر گروه‌های چپ‌گرا تشکیل می‌دادند که پیش از آن محاکمه شده و در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند.

بسیاری از آن اعدام‌شدگان در تهران در گورستان خاوران، به شکل گمنام و در گورهای دسته‌جمعی به خاک سپرده شدند.

نام و تعداد دقیق اعدام‌شدگان در آن سال هنوز کاملاً مشخص نیست. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد این زندانیان سیاسی اعدام شده را دست‌کم ۱۸۷۹ نفر اعلام کرده‌است.

اما آیت‌الله منتظری در خاطرات خود این رقم را بین ۲۸۰۰ یا ۳۸۰۰ نفر اعلام کرده‌ است، با تأکید بر این که رقم دقیق را به خاطر ندارد.

مقامات جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین خلق ایران را به انجام عملیات تروریستی و ترور تعدادی از مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی و نیروهای نظامی و امنیتی متهم کرده‌اند.

تظاهرکنندگان در منهتن
تظاهرکنندگان در منهتن

XS
SM
MD
LG