لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

واکسن مدرنا در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا «کارایی دارد»


شرکت بیوتکنولوژی مدرنا روز دوشنبه ۶ بهمن اعلام کرد که واکسن‌های کووید-۱۹ آن در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا نیز که در بریتانیا و آفریقای جنوبی یافت شده‌اند کارایی دارد.

این شرکت آمریکایی اما در عین حال خبر داد که به آزمایش‌های خود ادامه می‌دهد تا یک دوز کمکی در رابطه با گونه یافت شده این ویروس در آفریقای جنوبی تولید کند چرا که آنتی‌بادی‌ها در مقابل این گونه ویروس کرونا کاهش می‌یابد.

بنا به اطلاعیه این شرکت، آنتی‌بادی‌ها در مقابل گونه یافت شده ویروس کرونا در بریتانیا کاهش نمی‌یابد و از این رو همان دو دوز اولیه برای محافظت از افراد کفایت می‌کند.

ارزش سهام شرکت مدرنا به دنبال این خبر حدود ۱۰ درصد یا ۱۲ دلار و ۴۰ سنت افزایش یافت و به ۱۴۳ دلار و ۸۵ سنت رسید.

پیدایش گونه‌های جدید ویروس کرونا در بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل این نگرانی را به وجود آورد که واکسن‌های ساخته شده در برابر آنها کارایی نداشته باشد.

با این حال چندی پیش نیز شرکت‌های فایزر و بیو.ان.تک اعلام کردند که آزمایش‌ها نشان می‌دهد واکسن ساخت آنها در برابر گونه یافت شده ویروس کرونا در بریتانیا کارایی دارد. هنوز نتایج آزمایش‌های این دو شرکت در رابطه با گونه یافت شده ویروس کرونا در آفریقای جنوبی منتشر نشده است.

گونه یافت شده ویروس کرونا در بریتانیا موجب افزایش گسترده موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور شد. این گونه ویروس همچنین در بیش از ۱۰ ایالت آمریکا نیز یافت شده و مقامات بهداشت و درمان این کشور معتقدند که ظرف ۶ هفته به عامل اصلی ابتلای به کووید-۱۹ در ایالات متحده تبدیل خواهد شد.

مدرنا می‌گوید که به زودی اطلاعات آزمایش‌های خود در رابطه با گونه‌های جدید ویروس کرونا را منتشر خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG