لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۹

مدرنا: واکسن خفیف این شرکت برای کودکان ۶ تا ۱۱ ساله موثر است


واکسن فایزر (راست) برای کودکان به نسبت مدرنا یک گام جلوتر است و اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا از چند هفته پیش تحقیقات برای صدور مجوز مصرف آن را آغاز کرده است.
واکسن فایزر (راست) برای کودکان به نسبت مدرنا یک گام جلوتر است و اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا از چند هفته پیش تحقیقات برای صدور مجوز مصرف آن را آغاز کرده است.

شرکت داروسازی مدرنا روز دوشنبه سوم آبان اعلام کرد که واکسن خفیف این شرکت برای کودکان ۶ تا ۱۱ ساله امن بوده و به نظر می‌رسد که در برابر ابتلا به ویروس کرونا موثر است.

واکسن فایزر برای این گروه سنی به نسبت مدرنا یک گام جلوتر است و اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا از چند هفته پیش تحقیقات برای صدور مجوز مصرف آن را آغاز کرده است. واکسن فایزر برای نوجوانان بالای سن ۱۲ سال حدود دو ماه پیش توسط نهادهای مسئول در آمریکا و اتحادیه اروپا تایید شد.

واکسن شرکت مدرنا برای نوجوانان هنوز مجوز تزریق دریافت نکرده است ولی این شرکت همزمان با انتظار برای دريافت مجوزهای لازم، تحقیقات در مورد واکسن مخصوص گروه سنی ۶ تا ۱۱ ساله را ادامه می‌دهد.

در تحقیقات بالینی، دو دُز از واکسن مدرنا که حاوی نیمی از داروی موجود در واکسن بزرگسالان است به فاصله یک ماه به کودکان تزریق شده است. شرکت مدرنا در بیانیه‌ای گفت نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تزریق واکسن مخصوص کودکان در بدن آن‌ها در همان حد افراد بالغ واکسینه شده پادتن تولید می‌کند.

در این تحقیقات واکسن مدرنا روی چند هزار کودک در گروه سنی ۶ تا ۱۱ ساله آزمایش شده و عوارض جانبی آن مثل مواردی که در بزرگسالان شاهد بوده‌ایم احساس کوفتگی بدن، سردرد، تب و درد در محل تزریق بوده است.

گستره این تحقیقات در ابعادی نبوده که عوارض جانبی شدید و بسیار نادر مثل تورم در قلب را که پس از تزریق واکسن فایزر و یا مدرنا در تعدادی از مردان جوان روی داده است، تشخیص دهد.

شرکت مدرنا افزود که نتایج این تحقیقات را به زودی به نهادهای مسئول کنترل کیفیت دارو در آمریکا و سایر کشورهای جهان ارائه خواهد داد.

اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا هنوز نظر قطعی خود را در مورد واکسن مدرنا برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ ساله اعلام نکرده است ولی برخی دیگر از کشورهای جهان آن را تایید کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که در صورت تایید واکسن فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله از سوی اداره کنترل دارو در آمریکا، واکسینه کردن این گروه سنی از ماه آینده شروع شود.

فایزر هفته گذشته اعلام کرد که میزان کارایی واکسن کودکان این شرکت حتی با در نظر گرفتن ضریب بالای شیوع سویه دلتا، در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ حدود ۹۱ درصد کارایی دارد.

قرار است کارشناسان مستقل پزشکی که به اداره کنترل کیفیت دارو در آمریکا مشاوره می‌دهند روز سه‌شنبه در یک نشست علنی نظر خود را در مورد واکسن فایزر برای کودکان اعلام کنند.

اگر این اداره واکسن فایزر را تایید کند به احتمال فراوان مرکز کنترل بیماری‌های مسری و عفونی آمریکا حدود یک هفته بعد تجویز آن را توصیه خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG