لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

معاون رئیسی اعتراضات اخیر را «چالش‌ امنیتی جدی» برای حکومت توصیف کرد


محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی
محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی

معاون حقوقی ابراهیم رئیسی روز جمعه در مصاحبه‌ای اذعان کرد که اعتراضات گسترده اخیر توسط مردم حکومت جمهوری اسلامی را با «چالش امنیتی جدی» روبه‌رو کرده است.

در ادامه اظهارات مقامات جمهوری اسلامی درباره نسبت دادن اعتراضات سراسری به عوامل خارجی، معاون رئیس جمهور همچنین اعتراض مردم را به «دشمن» نسبت داد و آن را «بی‌سابقه» خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی، روز جمعه، هفتم بهمن، با تکرار ادبیات و عبارت‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که «دشمن» در پاییز امسال توانست «با به‌کارگیری برخی عناصر خودفروخته و فریب‌خورده برای اولین‌ بار در تاریخ انقلاب، چالش امنیتی و سیاسی جدی برای ملت و کشور درست کند.»

علی خامنه‌ای روز ۲۳ دی اعتراضات مردمی گسترده در ماه‌های گذشته را نتیجه «مهندسی خوب دشمن» اعلام کرده و گفته بود: «خیال می‌کردند با تشویق چند عنصر خودفروخته به پناهندگی به کشوری دیگر و لجن‌پراکنی علیه ایران، جوانان ما ناامید می‌شوند.»

علی خامنه‌ای در این سخنان به حامیان اعتراضات و مخالفان حکومت به‌ویژه چهره‌های شناخته‌شده که در ماه‌های گذشته از کشور خارج شده بودند، اشاره داشت.

علی کریمی و حمید فرخ‌نژاد، بازیگر سینما که چندی پیش ایران را ترک کرده‌اند، از جمله شخصیت‌های شناخته‌شده‌ای بودند که در واکنش به شرایط کنونی در ایران و وقایع رخ‌داده در کشور در ماه‌های گذشته، رهبر جمهوری اسلامی را در شبکه‌های اجتماعی هدف حملات تند کلامی قرار داده و آشکارا از او به‌عنوان «دیکتاتور» نام برده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی پیش از آن در ۲۲ دی برای چندمین بار در ماه‌های گذشته بر نقش «دشمنان خارجی» در اعتراضات سراسری تأکید کرده و مدعی شده بود که اعتراضات سراسری با «نفوذ تیم‌های جاسوسی، غوغای ایران‌هراسی و همراه کردن بعضی عناصر داخلی زمینه‌سازی شده بود، اما «به‌ دلیل محاسبه غلط» و عدم همراهی مردم، شکست خوردند.

در ماه‌های اخیر شمار زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان سپاه، مقامات دولت و شخصیت‌های وابسته به حکومت نیز با تکرار ادبیات و مواضع علی خامنه‌ای تلاش کرده‌اند مردم را همراه حکومت و معترضان را افراد «فریب‌خورده» اعلام کنند.

با وجود تکرار این ادعاها از سوی علی خامنه‌ای و دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران، حکومت تاکنون هیچ سندی درباره نقش کشورهای دیگر در شکل‌گیری اعتراضات منتشر نکرده و تنها گه‌گاه سپاه بدون اشاره به جزئیات از بازداشت نیروهای «تجزیه‌طلب»، «تروریستی»، «داعش» و «جاسوس» به‌ویژه در استان‌های مرزی خبر داده است.

با وجود سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات و تایید کشته شدن صدها معترض از سوی نهادهای حقوق بشری، مقامات جمهوری اسلامی تاکنون آماری از کشته‌شدگان و بازداشت‌‌شدگان منتشر نکرده‌،‌ اما همواره بر «مظلومیت» نیروهای حکومتی تاکید کرده‌اند.

محمد دهقان، معاون حقوقی ابراهیم رئیسی، در اظهارات تازه خود با اشاره به کشته شدن ده‌ها نیروهای پلیس و بسیج در جریان اعتراضات، مدعی شده است که آن‌ها «بدون سلاح» در سرکوب اعتراض‌ها حضور داشتند.

رهبر جمهوری اسلامی نیز اوایل آذر ادعا کرده بود که در وقایع اخیر بسیجی‌ها «برای این که نگذارند ملت، مظلومِ یک مشت اغتشاشگر شود، مظلوم واقع شدند.»

این اظهارات و ادعاها در حالی مطرح می‌شود که ویدئوهای متعددی از ضرب و شتم، فحاشی و شلیک مستقیم نیروهای بسیج، لباس‌شخصی و پلیس به سوی معترضان و ضرب و شتم آن‌ها و هجوم به خانه مردم در ماه‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بر اساس آخرین گزارش سایت حقوق بشری هرانا تا روز ششم بهمن، کشته شدن ۵۲۷ معترض از جمله ۷۱ کودک و بازداشت بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ معترض از زمان آغاز اعتراضات سراسری در ایران تایید شده است.

XS
SM
MD
LG