لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

بی‌اطلاعی خانواده محمد حبیبی، فعال حقوق معلمان، از اتهامات او


خانواده محمد حبیبی می‌گویند که او هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است و از این نظر نگران سلامتی وی هستند
خانواده محمد حبیبی می‌گویند که او هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است و از این نظر نگران سلامتی وی هستند

حدود دو هفته پس از «بازداشت خشونت‌آمیز» محمد حبیبی هنوز اتهامات این فعال حقوق معلمان برای خانواده او مشخص نیست و او در این مدت به وکیل نیز دسترسی نداشته است.

خدیجه پاک‌ضمیر، همسر محمد حبیبی، روز جمعه ۲۵ اسفند به پایگاه خبری «انصاف‌نیوز» گفت که خانواده وی در این مدت به صورت مرتب به دادسرا مراجعه کرده ولی هیچ پاسخی درباره اتهامات او نگرفته است.

خانم پاک‌ضمیر گفت: «از زمانی که آقای حبیبی بازداشت شد ما مدام به دادسرای اوین می‌رفتیم اما هرچه تقاضا می‌کردیم که دیداری با بازپرس پرونده یا یک مسئول مربوطه داشته باشیم که اتهام را بپرسیم حتی ما را به ساختمان هم راه نمی‌دادند. خود آقای حبیبی هم در روزهای اول تماسی نداشت و با توجه به نوع بازداشت او ما نگرانی زیادی داشتیم که این نگرانی باعث شد راهی به‌ جز مصاحبه با رسانه‌های خارجی نداشته باشیم.»

بازداشت محمد حبیبی با ضرب و شتم شدید وی همراه بوده که همسر او در گفت‌وگو با رسانه‌ها از جمله رادیو فردا از آن پرده برداشته است. او گفته است که محمد حبیبی را مقابل مدرسه بازداشت کرده و همان لحظه اسپری فلفل به صورتش زده‌اند. پس از آن نیز هنگام تفتیش خانه، او را به شدت کتک زده‌اند که در پی آن چشم آقای حبیبی ورم کرده و مجروح شده بود.

کمپین حقوق بشر در ایران روز پنج‌شنبه در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشته که محمد حبیبی پیش از انتقال به بند سپاه پاسداران در دادسرای شهید مقدسی تهران تفهیم اتهام شده است اما این که چه اتهامی به او تفهیم شده هنوز مشخص نیست. ضمن آن که مقامات قضایی-امنیتی بر خلاف قانون اساسی و آیین دادرسی، با امیر رئیسیان و حسین تاج، وکلای انتخابی خانواده حبیبی موافقت نکرده‌اند.

در این حال خدیجه پاک‌ضمیر نسبت به وضعیت سلامت همسر خود ابراز نگرانی کرده و گفته است: «مساله‌ سلامتی آقای حبیبی برای ما مهم است. در زمان بازداشت چشم او آسیب دید. او آرتروز گردن قدیمی هم داشت که تقریباً کنترل‌شده بود؛ اما در تماس آخر از من گردنبند خواست که این باعث نگرانی بیشتر ما شد. امیدواریم که ما بیشتر در جریان سلامتی آقای حبیبی قرار بگیریم، حداقل یک ملاقات با ایشان داشته باشیم. در حال حاضر تماس‌هایی نامناسبی دارد و ما حتی یک‌بار هم او را ندیده‌ایم.»

در روزهای اخیر بیش از ۲۰۰۰ فعال صنفی و مدنی با امضای طوماری در فضای مجازی خواستار آزادی محمد حبیبی از زندان شده‌اند. در این طومار گفته شده که فعالیت‌های او صنفی بوده است. محمد حبیبی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان است.

پریسا رفیعی، فغال دانشجویی، همچنان در بازداشت

روز پنج‌شنبه کمپین حقوق بشر در ایران همچنین گزارش دیگری از شرایط یک فعال دانشجویی در زندان منتشر کرد که او نیز از لحظه تاکنون بازداشت به وکیل دسترسی نداشته است.

پریسا رفیعی دانشجوی هنرهای زیبای دانشگاه تهران روز ششم اسفند توسط ماموران وزارت اطلاعات روبه‌روی دانشگاه تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

این گزارش به نقل از یکی از دوستان خانم رفیعی می‌گوید که ماموران وزارت اطلاعات علیرغم پایان بازجویی‌ها و وعده‌های مقامات قضایی تاکنون از آزادی او خودداری کرده‌اند.

او گفته است: «یک هفته پس از بازداشت وزیر آموزش و پرورش قول آزادی‌اش را داده بود، ولی بازجوی پرونده با پدر پریسا تماس گرفته و گفته اگر بخواهد همکاری نکند آزاد نمی‌شود. یک بار هم تماس گرفته که چرا مصاحبه و شلوغ‌کاری می‌کنید و این کارها آزادی دخترتان را به تاخیر می‌اندازد.»

این منبع مطلع در نهایت گفته که اگر چه دادگاه وکیل پریسا رفیعی را پذیرفته، ولی تاکنون وکیل این دانشجوی زندانی موفق به ملاقات او در زندان و یا دیدن پرونده نشده‌ و هنوز اتهامات وی مشخص نیست.

سلطانعلی رفیعی پدر این دانشجو عضو حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت است که از حامیان حسن روحانی رئیس جمهور ایران محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‌های کمپین حقوق بشر در ایران، انصاف‌نیوز و رادیو فردا؛ س.ن/م.ا.
XS
SM
MD
LG