لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۷

سردارِ متوهم در ستاد واکسیناسیون؛ محمدحسین سپهر کیست؟


سردار سپهر گفته بود وضعیت فعلی کرونا با حضور همه‌جانبه پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح به‌تدریج برطرف خواهد شد
سردار سپهر گفته بود وضعیت فعلی کرونا با حضور همه‌جانبه پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح به‌تدریج برطرف خواهد شد

یادداشتی از یوحنا نجدی: اوایل خردادی که گذشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت، سرتیپ پاسدار محمدحسین سپهر را به‌عنوان جانشین خود در امور اجرایی ستاد هماهنگی واکسیناسیون کشور منصوب کرد.

نمکی در این حکم با اشاره به «سوابق ارزنده» این فرمانده سپاه، نسبت به «تسریع پوشش واکسیناسیون کرونا» ابراز امیدواری کرد. این فرمانده سپاه کیست که حالا در یکی از مهم‌ترین سمت‌ها در واکسیناسیون مردم ایران قرار گرفته است؟ مواضع و دیدگاه‌های او چیست؟

از بسیج تا راهیان نور

محمدحسین سپهر از اعضای قدیمی سپاه پاسداران به‌ویژه بسیج است. او سال‌ها معاون هماهنگ‌کنندهٔ نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بود و در فروردین ۱۳۹۷ با حکم فرمانده کل سپاه به‌عنوان «جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین» منصوب شد و دو ماه بعد هم «جانشین رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور» شد.

او در بهمن سال گذشته هم با تصویب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به سمت فرمانده «قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه ستاد کل نیروهای مسلح» منصوب شد.

رسانه‌های نزدیک به سپاه در معرفی سردار سپهر همچنین به فرماندهی «سپاه ناحیه ۷۱ کرمانشاه»، ریاست «ستاد تیپ ۲۹ نبی ‌اکرم» در دوران جنگ ایران و عراق و معاون هماهنگ‌کنندهٔ «لشکر ۴ بعثت» اشاره می‌کنند.

پاییز سال ۱۳۸۶ نیز زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال معرفی سردار سپهر به‌عنوان استاندار کرمانشاه شنیده شد و حتی مجمع نمایندگان این استان در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، از او خواستند تا سپهر را به این سمت منصوب کند؛ امری که البته محقق نشد.

سردار سپهر در نشست خبری همایش مدیریت جهادی، ۲۳ دی ۱۳۹۷
سردار سپهر در نشست خبری همایش مدیریت جهادی، ۲۳ دی ۱۳۹۷

۱۸ دی‌ ماه‌ ۱۳۹۸، بعد از شلیک دست‌کم دو موشک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی که به جان باختن تمام ۱۷۶ سرنشین آن انجامید، شماری از سپاهیان و چهره‌های امنیتی به منزل برخی از خانواده‌های سوگوار مراجعه کردند. در میان آن‌ها، نام سردار سپهر هم دیده می‌شد که حتی در همین دیدارها هم به ستایش از سپاه پرداخت: «سپاه در ۴ دهه گذشته همواره خود را سپر بلا کرده و مانع از وارد شدن آسیب به ملت ایران شده است.»

سپهر البته به‌واسطهٔ سال‌ها حضور در سپاه و بسیج در سرکوب‌های خونین مردم معترض هم نقش پررنگی داشته است؛ آن‌چنان‌که بارها بعد از اعتراض‌های سراسری گفته که «اغتشاشات» و «فتنه» را با «تفکر بسیجی کنترل کردیم». این «کنترل» اما تنها در یک مورد، آبان ۱۳۹۸، به جان ‌باختن «دست‌کم ۱۵۰۰ نفر» انجامید. با این حال، سپهر بعد از سرکوب‌های خونین آبان ۱۳۹۸ ادعا کرد: «بسیجیان بدون سلاح و رفتار قهرآمیز به میدان رفتند».

نفرت از آمریکا و اسرائیل؛ «قول می‌دهیم آمریکا و اسرائیل را نابود خواهیم کرد»

سردار سپهر را اغلب یکی از تندروترین سخنرانان سپاه علیه اسرائیل و آمریکا قلمداد می‌کنند. او از جمله می‌گوید که «قول می‌دهیم رژیم صهیونیستی را نابود کنیم و خودشان هم یقین دارند که در مسیر نابودی هستند». مرداد سال گذشته هم با اشاره به «آموزه‌های» امام سوم شیعیان نتیجه گرفته بود که «هیچ راهی جز مبارزه با آمریکای جنایتکار نیست» و باز هم «قول» داد که علاوه بر اسرائیل، آمریکا را نیز «نابود خواهیم کرد».

او از سال‌ها قبل و تا جایی که می‌توان به مواضع او دست یافت، همواره با ذکر «دلیل و جزئیات» از فروپاشی قریب‌الوقوع آمریکا و اسرائیل سخن گفته است و البته به‌ناچار تاریخ این فروپاشی را به‌روزرسانی می‌کند.

برای نمونه، دی‌ سال ۱۳۹۸ با اشاره به «کسری بودجه و بدهی تریلیون دلاری ارتش آمریکا» و همچنین «تشکیل بسیج جهانی» نتیجه گرفت که «آمریکا و اسرائیل در حال فروپاشی هستند». سه ماه پیشتر اما گفته بود که تنها «چند پیچ و گردنهٔ سخت» برای سقوط آمریکا باقی مانده است.

او مرداد سال ۱۳۹۵ هم از «نزدیک شدن به زمان فروپاشی اسرائیل» خبر داده بود. دو سال پیش از آن هم با اشاره به «ناامنی‌های کاملاً مشخص سیاسی و اجتماعی در آمریکا» گفته بود که این کشور «رو به زوال و افول است». سپهر در یکی از آخرین موارد، در اردیبهشت گذشته، تاریخ فروپاشی اسرائیل را به‌روز کرد و گفت که اسرائیل تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی «تسلیم اراده‌های مجاهدان و مردم فلسطین خواهد شد».

فرماندهان سپاه در مراسم معارفه جانشین سازمان بسیج، از چپ: سپهر، علی فضلی، غیب‌پرور، جعفری. فروردین ۱۳۹۷
فرماندهان سپاه در مراسم معارفه جانشین سازمان بسیج، از چپ: سپهر، علی فضلی، غیب‌پرور، جعفری. فروردین ۱۳۹۷
سردار متوهم؛ «سرعت در علوم ارتباطات از پیش‌زمینه‌های ظهور است»

نگاهی به مواضع و سخنان سردار سپهر از توهّم او دربارهٔ موضوع‎‌های مختلف خبر می‌‎دهد. او ازجمله، در اردیبهشت سال قبل، از «رکود اقتصادی عجیب» در سایر کشورها ابراز تعجب کرد و گفت که «ما نسبت به تمام کشورها آمادگی بیشتری داشتیم».

این‌همه در حالی است که طبق آمارهای رسمی دولتی، تورم در ایران با رسیدن به ۴۳ درصد به بالاترین رقم طی ۲۶ سال گذشته رسیده و نهادهای بین‌المللی از جمله «بانک جهانی» نسبت به افزایش شتابان فقر در ایران عمدتاً به‌دلیل رکود شدید اقتصادی هشدار می‌دهند.

سپهر از قول «اندیشکده‌های غربی» از «چرخش حتمی قدرت عالم به سمت شرق با محوریت جمهوری اسلامی» خبر می‌دهد. او می‌گوید که «دشمنان اسلام» حالا با تغییر روش و به جای ریختن بمب بر سر مسلمانان، «دامن‌های کوتاه فرو می‌ریزند».

سپهر به شدت خواستار افزایش جمعیت در ایران تا ۳۰۰ میلیون نفر است: «ما ظرفیت تأمین و پشتیبانی عزتمندانه ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت را در کشور داریم.»

این سردار سپاه با استناد به روایات، «قدرت، وسعت و سرعت در علوم ارتباطات» را «یکی از پیش‌زمینه‌های ظهور» می‌داند و نتیجه می‌گیرد که «مدیریت جریان علوم ارتباطات باید در اختیار امتی باشد که در اختیار امام عصر(عج) هستند».

«انجمن مدیریت جهادی»؛ همنشینی جهادی اصلاحطلبان و اصولگرایان

سردار سپهر معقتد به «مدیریت جهادی» است: «امروزه باید محتوای تربیت و تعالی... جهاد باشد، فرهنگ جهاد باشد، خود جهاد باشد، عمل جهادی باشد، مدیریت جهادی باشد، فکر جهادی باشد، نگاه جهادی باشد.»

از این رو، او در سال ۱۳۹۵ به همراه شماری از دوستانش، «انجمن مدیریت جهادی کشور» را با هدف اصلی «جریان‎سازی کار جهادی برای کمک به تحقق تمدن اسلامی» تأسیس کرد و خود نیز رئیس هیئت مدیرهٔ آن شد.

دفتر اصلی این انجمن در خیابان طالقانی تهران واقع شده است. در میان اعضای هیئت مدیره این انجمن اما اسامی شناخته‌شده‌‎ای همچون علی نیکزاد (وزیر پیشین مسکن و شهرسازی در دولت محمود احمدی‌‎نژاد و نایب‌رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی)، یحیی آل‌‎اسحاق (رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق)، علیرضا ادیانی (رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی) و البته علاء میرمحمد صادقی (عضو اتاق بازرگانی و مولتی میلیاردر عضو حزب مؤتلفه) دیده می‌‎شوند.

سردار سپهر در کنار ابراهیم رئیسی در ششمین همایش مدیریت جهادی، مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، آذر۱۳۹۸
سردار سپهر در کنار ابراهیم رئیسی در ششمین همایش مدیریت جهادی، مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، آذر۱۳۹۸

مهم‌ترین فعالیت رسانه‎‌ای این انجمن برگزاری سالانهٔ «همایش ملی مدیریت جهادی» است که در آن چهره‌‎های شناخته‌شده‌‎ای از هر دو جناح سیاسی به‌ظاهر متفاوت – از محمدرضا عارف و مسعود پزشکیان تا محمد شریعتمداری و ابراهیم رئیسی- شرکت و سخنرانی می‎‌کنند؛ همایشی با صرف هزینه‌‎های سنگین در سالن‎‌هایی همچون «مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما».

تأمین مالی چنین همایشی برای یک انجمن نوپا حتی پرسش رسانه‌‎های متعلق به جمهوری اسلامی را نیز به دنبال داشته است. سردار سپهر در پاسخ اما می‌گوید که تمام این هزینه‌‎ها «از محل حمایت‌های مردمی و کمک‌های مدیران جهادی تأمین می‌شود».

سردار سپهر و کرونا؛ «التماس» اروپایی‌ها از وزیر بهداشت جمهوری اسلامی

حالا سردار سپهر با حکم وزیر بهداشت دولتی که مورد حمایت جریان به‌‎اصطلاح‎ اصلاح‎‌طلب و اعتدالی است، عضو «ستاد هماهنگی واکسیناسیون کشور» است؛ ستادی که مستقیماً با جان مردم سر و کار دارد؛ مردمی که طبق آمارهای رسمی تاکنون نزدیک به ۸۷ هزار نفر از آن‌ها بر اثر ابتلا به کرونا و فقدان واکسیناسیون جان خود را از دست داده‎اند؛ آماری که ساعت به ساعت بالاتر می‌‎رود.

نگاهی به سخنان سردار سپهر دربارهٔ کرونا گویای آن است که دایره توهم سردار به کرونا نیز رحم نمی‎کند. از جمله، سردار سپهر در آستانهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر گفته بود که «وضعیت فعلی کرونا با حضور همه‌جانبه پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح به تدریج برطرف خواهد شد».

بهمن سال گذشته نیز با ابراز رضایت کامل از نحوه مدیریت و مبارزه با کرونا در کشور گفته بود که «به فضل خدا» و با کمک «بسیجیان»، شرایط را «کنترل» کردیم و به این ترتیب، «ما در جهان الگو خواهیم شد». سپهر حتی به این ادعا هم قناعت نکرد و افزود: «امروز آمریکا و اروپا واسطه می‌فرستند که چطور این کار را کردید؟»

سپهر در فروردین‎ سال گذشته هم در نشست خبری همایشی با عنوان «نهضت حل مردمی حل نوآورانه چالش کرونا» گفته بود که «امروز جهان درگیر مسئله کروناست»، اما «الحمدالله ما در برابر این بیماری موفقیت‌های خوبی داشتیم». ​

سردار سپهر در همایش نهضت حل نوآورانه چالش کرونا، فروردین ۱۳۹۹
سردار سپهر در همایش نهضت حل نوآورانه چالش کرونا، فروردین ۱۳۹۹

او حدود یک ماه بعد نیز با اشاره به تلاش‌های «معاونت علمی بسیج و بسیج دانشجویی» در مقابله با کرونا، از ثبت «بیش از ۴ هزار ایده و محصول» خبر داد و افزود چنانچه «هر کدام از این ایده‌ها به محصول و نتیجه برسد، یک کار بزرگی در دنیا شکل می‌گیرد.»

اوج توهم سردار سپهر درباره کرونا را می‌‎توان در اعلام آمادگی برای کمک به سایر کشورها و همچنین «التماس» اروپایی‌‎ها برای آگاهی از نحوه مدیریت کرونا در جمهوری اسلامی فهمید: «حتی ما قائلیم به دیگر کشور‌ها هم کمک کنیم؛ امروز کشور‌های اروپایی به وزیر بهداشت ما التماس می‌کنند تا با ایشان مصاحبه داشته باشند و از تجربیات ما استفاده کنند.»

سردار سپهر البته ویژگی‌های خودش را دارد؛ گاه سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه در تهران و شهرستان‌هاست؛ در تملق از علی خامنه‌ای واژگان و عبارتی اغلب کمتر شنیده‌‌شده به‌کار می‌گیرد و مثلاً دو رهبر پیشین و کنونی جمهوری اسلامی را «امامین این انقلاب» می‌نامد؛ خواستار اطاعت مطلق مردم از ولایت‎ فقیه است چرا که «راهبرد امامین انقلاب» را «در یک کلام خواست پروردگار» و «منویات» آن‌ها را «پیامبرگونه» توصیف می‌کند: «شاخص حیات معنوی و اجتماعی ما مقام معظم رهبری است و در همه عرصه‌‎ها باید نگاه ما به معظم‌‎له باشد»؛ به بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مند است و مثلاً در مراسم رونمایی از «بازی سازی نجات جرج فلوید و فتح قدس توسط سپاه اسلام» حضور می‌یابد و سخن می‌راند.

باری، حالا محمدحسین سپهر، این سردار متوهم و مسئول به‌روزرسانی زمان فروپاشی اسرائیل و آمریکا، ابداع‌‎کنندهٔ واژگان جدید در تملق از رهبران جمهوری اسلامی و کسی که از «التماس» کشورهای اروپایی از وزیر بهداشت ولایت‌فقیه خبر می‎‌دهد، عضو «ستاد هماهنگی واکسیناسیون کشور» است.

با حضور او و افرادی این‌چنین، آیا شما از این وضعیت واکسیناسیون در کشور تعجب می‌‎کنید؟ این‌جا جمهوری اسلامی است.

نظرات نویسندگان در یادداشت‌ها لزوماً بازتاب دیدگاه رادیو فردا نیست.

XS
SM
MD
LG