لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۰

حمایت خاتمی از سپاه پاسداران و برنامه موشکی ایران


محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران
محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران

محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، با دفاع از برنامه موشکی ایران و آنچه مقابله سپاه پاسداران با «تروریست‌ها» نامیده، «اهانت» به این نیروی نظامی از سوی آمریکا را محکوم کرد.

وب‌سایت کلمه روز دوشنبه (۲۴ مهر) گزارش کرده که آقای خاتمی این اظهارات را در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بیان کرده‌است.

خاتمی در این دیدار تأکید کرده است: «این را اشتباه نکنند؛ در ایران ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما در پاسداشت عزت ایران و اصل انقلاب و منافع اصلی ملی و ایستادن در مقابل تهدیدهای بیرونی، هیچ گونه اختلافی نیست.»

وی در ادامه با دفاع از سپاه پاسداران اضافه کرده‌است: «مگر می‌شود یک نفر بیاید سپاه پاسداران را در شرایطی که در برابر تروریست‌ها ایستاده و شهید می‌دهد، با گزافه‌گویی‌هایش مورد اهانت قرار دهد؟»

دفاع محمد خاتمی از اقدامات برون‌مرزی سپاه و «شهید» شدن نیروهای سپاه ازجمله در دفاع از حکومت بشار اسد در سوریه در حالی بیان می‌شود که نهادهای بین‌المللی انتقادهای شدیدی نسبت به سرکوب سرسختانه منتقدان و کشتار غیرنظامیان توسط حکومت بشار اسد بیان کرده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز ایران را در کنار سوریه و روسیه مسئول کشته شدن غیرنظامیان در حلب سوریه اعلام کرده‌است.

خاتمی در ادامه، سپاه را «برآمده از متن انقلاب و از ارکان امنیت ملی» ایران معرفی کرده و راهبرد جدید آمریکا را مبنی بر معرفی این نیرو به عنوان گروهی که از فعالیت‌های تروریستی در خاورمیانه حمایت می‌کند، «یاوه‌گویی و تهدید» عنوان کرده‌است.

آقای خاتمی افزوده که «در مقابل این یاوه‌گویی‌ها و تهدیدها هیچ گونه اختلافی در درون ایران نیست و سپاه و ارتش و دولت ما و جریان‌های سیاسی و اجتماعی ما در کنار یکدیگر هستند.»

محمد خاتمی که بارها از سوی نشریات و رسانه‌های حامی دولت نهم به عنوان یکی از «سازمان‌دهندگان ناآرامی‌ها» در اعتراض به نتیجه اعلام‌شده انتخابات ۸۸ معرفی شد، همچنان از سوی مخالفان اصلاح‌طلبی در ایران تحت فشار است.

در همین راستا، بر اساس دستور دادگاه ویژه روحانیت، آقای خاتمی به تازگی هم از اول مهرماه به مدت سه ماه از حضور «در مراسم عمومی سیاسی، فرهنگی و تبلیغی» منع شده‌ است.

پیش از این حتی، یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران، گفته بود که محمد خاتمی در کنار چهره‌های دیگر اصلاح‌طلب، «با حمایت غرب و به‌ویژه آمریکا» قصد استقرار «یک نظام غیردینی» را داشته‌اند و به همین اتهام باید «دستگیر و محاکمه و مجازات شوند».

حمایت خاتمی از برنامه موشکی

به گزارش کلمه، محمد خاتمی روز دوشنبه در سخنان تازه خود همچنین از برنامه موشکی ایران حمایت کرده و افزود که این برنامه تنها جنبه «بازدارندگی» دارد.

وی گفت که «مگر ما موشک می‌خواهیم که به دیگران حمله کنیم؟ اما در جریان جنگ‌هایی که هست، آیا نباید در مقابل تهدیدهای موجود قدرت دفاع از خود را داشته باشیم؟ این مربوط به کسی نیست که بخواهد دخالت کند.»

خاتمی به عنوان فردی که به گفته خودش، «رونق فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای» در دوره ریاست جمهوری وی بود نیز اضافه کرد که ایران به دنبال جنگ‌افزار اتمی نیست.

وی افزود که «فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای مورد توجه ماست و برای خوشایند آقایان، ما دست از آن برنمی‌داریم. همواره هم آماده تعامل با کل دنیا هستیم.»

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهوری فعلی ایران نیز سپاه پاسداران را «محبوب مردم» ایران، عراق، سوریه، لبنان و کردهای عراق معرفی کرد و گفت که «هیچ اختلافی بین جناح‌های ما برای مقابله با توطئه دشمنان» وجود ندارد.

روحانی افزود: «اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدامی کند، این دیگر خطا اندر خطاست؛ سپاه پاسداران تنها یک واحد نظامی نیست، بلکه سپاه پاسداران در دل این مردم است».

به دنبال انتقاد شدید رئیس جمهور آمریکا از رفتارهای سپاه پاسداران در منطقه و فراتر از آن و حمایت سپاه از اقدامات «تروریستی»، که به وزارت خزانه‌داری اجازه داد این نهاد را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به آن واکنش نشان داد.

آقای ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «امروز ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان همگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند و با صلابت در کنار کسانی که از ما و منطقه در برابر تجاوز و ترور دفاع می‌کنند، ایستاده‌اند».

اظهارات روحانی و ظریف در پشتیبانی از سپاه با انتقادهای بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی در ایران روبه‌رو شده، چرا که دولت روحانی و سپاه پاسداران بیش از چهار سال است که اختلاف‌های پیدا و پنهان فراوانی در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد داخلی و مسائل فرهنگی داشته‌اند.

حسن روحانی به تازگی حتی در کنایه‌ای مستقیم به فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست».

اعلام حمایت پرشور خاتمی، ظریف و روحانی از سپاه پاسداران و برنامه موشکی جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای اروپایی مختلف نیز از «تهدیدهای» این برنامه موشکی برای صلح منطقه‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند و شیوه برخورد سپاه پاسداران با مسئله حقوق بشر مردم ایران نیز مکرراً مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی بوده است.

حسن روحانی خود، در انتقاد به برخی جنبه‌های برنامه موشکی ایران در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که «شهرهای زیرزمینی نشان دادند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند».

اشاره رئیس‌جمهور ایران به بخش تصاویر سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون ایران و همچنین نوشتن شعار «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

پس از آن، غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج ایران، در واکنش به انتقاد حسن روحانی از نوشته شدن شعار «محو اسرائیل» بر یکی از موشک‌های سپاه پاسداران تأکید کرد که «محو» این کشور جزو «آرمان‌های» جمهوری اسلامی است.

XS
SM
MD
LG