لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

محمد خاتمی: حرف اصلاحات به حاکمیت این است که خودبراندازی نکنید


محمد خاتمی می‌گوید اگر جامعه متکثر ایران نمی‌تواند پیشرفت و اعتلا داشته باشد، «یعنی انقلاب از مسیر خود منحرف شده است»
محمد خاتمی می‌گوید اگر جامعه متکثر ایران نمی‌تواند پیشرفت و اعتلا داشته باشد، «یعنی انقلاب از مسیر خود منحرف شده است»

رئیس‌جمهور پیشین ایران روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در سخنانی با اشاره به مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور، از حاکمیت جمهوری اسلامی خواست تا به گفته او «خودبراندازی» نکند و در شیوه حکمرانی خود اصلاحات صورت دهد.

محمد خاتمی در دیدار با شماری از معلمان و فرهنگیان گفت: «پیش از این گفتم براندازی نه ممکن است نه مطلوب، اما آنچه الان جاریست خودبراندازی است و حرف اصلاحات به حاکمیت این است که خودبراندازی نکنید، اصلاح کنید تا جامعه راضی باشد و زمینه پیشرفت فراهم شود.

به گزارش سایت جماران، او با انتقاد از شیوه برگزاری انتخابات در ایران گفت که شرایط تنها برای «یک سلیقه‌ خاص» فراهم است و «بقیه بخش‌های جامعه، با نظارت‌های بی‌جا از این امکان محروم هستند».

رئیس‌جمهور پیشین ایران روز پنجم اردیبهشت نیز در اظهاراتی مشابه با اشاره به شعار «زن، زندگی، آزادی» گفته بود: «معتقدم اگر زندگی می‌خواهیم، زندگی در براندازی پیدا نمی‌شود»، چرا که به ادعای او «در آن صورت ایران روزگار خوبی نخواهد داشت و آشوب و ناآرامی‌های سنگینی را در پی خواهد داشت».

آقای خاتمی دو ماه پس از اعتراضات مردمی در ایران با محوریت شعارهای مربوط به براندازی نظام جمهوری اسلامی هم گفته بود که به باور او «براندازی نه ممکن است نه مطلوب».

خواسته ماه‌های اخیر رئیس‌جمهور پیشین ایران برای اصلاحات در حالی است که معترضان در شعارهای خود در جریان اعتراضات سراسری اخیر همزمان جریان‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را رد کرده و با هدف قرار دادن علی خامنه‌ای، خواستار براندازی حکومت جمهوری اسلامی شدند.

آقای خاتمی که خود به مدت هشت سال در بالاترین مقام اجرایی کشور قرار داشت، همواره مورد انتقاد بود که به اندازه کافی برای اصلاحات تلاش نکرده و به نوعی به تحکیم پایه‌های قدرت جمهوری اسلامی و دستگاه سرکوب آن یاری رسانده است.

رئیس‌جمهور پیشین ایران در صحبت‌های روز چهارشنبه خود بدون اشاره به اعتراض گسترده زنان به حجاب اجباری در خیابان‌های ایران گفت: «پاره‌ای تبعیض‌ها و ناروایی‌ها در فرهنگ ما رواج دارد».

او تصریح کرد که اگر جامعه متکثر ایران نمی‌تواند پیشرفت و اعتلا داشته باشد، «یعنی انقلاب از مسیر خود منحرف شده است».

برخی از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از جمله میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در ماه‌های گذشته خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تعیین نظام جدید سیاسی در ایران شده‌اند.

با وجود این، محمد خاتمی از آغاز اعتراضات اخیر همواره «براندازی» جمهوری اسلامی را رد کرده و مدعی شده است که «به لحاظ توازن قوا و امکانات و توانی که حکومت دارد براندازی مکانیکی آن ممکن نیست».

با استفاده از گزارش‌های جماران و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG