لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

محمد نوری‌زاد از زندان اوین آزاد شد؛ «روزی پنج زخم به خودم می‌زدم»


در ویدئویی که روز چهارشنبه از محمد نوری‌زاد منتشر شد، زخم‌هایی روی سر او دیده می‌شود.
در ویدئویی که روز چهارشنبه از محمد نوری‌زاد منتشر شد، زخم‌هایی روی سر او دیده می‌شود.

وکیل محمد نوری‌زاد روز چهارشنبه ۲۶ آبان با انتشار توئیتی از آزادی موکل خود خبر داد.

محمدحسین آقاسی عکسی نیز از محمد نوری‌زاد در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که روی آن نوشته شده است: «عشق و دیگر هیچ».

وکیل آقای نوری‌زاد یک روز پیشتر توئیت کرده بود که «از دادیاری ناظر زندان اوین تماس گرفته شد و اعلام کردند که دادستان با توقف اجرای حکم موکل‌تان موافقت نموده، برای کفالت ایشان و آزادی‌اش فردا به دایره نظارت زندان اوین باید مراجعه کنید».

محمد نوری‌زاد از منتقدان سرشناس رهبر جمهوری اسلامی و یکی از ۱۴ فعال مدنی موسوم به «گروه ۱۴» است که خرداد ۹۸ با انتشار بیانیه‌ای خواستار استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای شدند.

او مرداد همان سال بازداشت و زندانی شد و سپس به ۱۵ سال زندان، دو سال تبعید به ایذه و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

وکیل آقای نوری‌زاد مرداد پارسال نیز از محکومیت جدید او به هشت ماه زندان، ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به طبس خبر داده بود.

«روزی پنج زخم به خودم می‌زدم»

محمد نوری‌زاد بارها در زندان دست به اعتصاب غذا زده و اقدام به خودزنی کرد.

او روز چهارشنبه پس از آزادی از زندان در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت امروز به وی اعلام شد که آزاد شده است «در حالی که من در اعتصاب بودم و روزی پنج زخم به خودم می‌زدم و امروز هشتادوپنجمین زخم را به خودم زدم».

در این ویدئو، زخم‌هایی روی سر آقای نوری‌زاد دیده می‌شود. او با اشاره به آزادی خود پس از «سه هفته اعتصاب غذا و دارو» گفت: «من اصلا احساس خوشایندی ندارم که خودم آزاد شدم. خوشحالی من آن روزی است که سرزمین ما آزاد شود. زندانیان سیاسی باید به طریق اولی آزاد شوند».

آقای نوری‌زاد نهم اردیبهشت امسال نیز با انتشار یک فایل صوتی از قصدش برای «خودکشی اعتراضی» به دلیل آزار خانواده‌اش خبر داده بود.

گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» پیشتر در ارتباط با «خودزنی» محمد نوری‌زاد دو نامه محرمانه از مکاتبات مسئولان زندان اوین منتشر کرده بود.

در یکی از این نامه‌ها خطاب به اداره عملکرد، بازرسی و ریاست پاسخگویی به شکایات زندان‌های استان تهران نوشته شده که محمد نوری‌زاد «بنابر اعلام رئیس اندرزگاه شش این مرکز همچنان به خودزنی و اعتصاب غذای خود ادامه داده است».

در نامه‌ای دیگر، غلامرضا محمدی، سرپرست وقت حفاظت اطلاعات بازداشتگاه اوین، خطاب به رئیس حفاظت و اطلاعات زندان‌های استان تهران گزارش داده که محمد نوری‌زاد «از زمان انتقال به این بازداشتگاه مکرراً اقدام به نشر اکاذیب و صدور بیانیه می‌نمود. مدتی کارت تلفن وی با دستور قضایی مسدود شده بود که با اخذ تعهد از ایشان مبنی بر عدم مصاحبه و انتشار بیانیه با دستور قضایی مجدداً کارت وی فعال شده اما پس از مدتی نامبرده اقدام به مصاحبه، نشر اکاذیب و صدور بیانیه نموده است».

بر اساس توئیت وکیل محمد نوری‌زاد و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG