لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

محمد یزدی خطاب به فعالان قضایی: مراقب کید جنسی زنان باشید


محمد یزدی که در حال حاضر عضو شورای نگهبان است، در سال‌های اخیر اظهارات جنجال‌برانگیزی مطرح کرده است.
محمد یزدی که در حال حاضر عضو شورای نگهبان است، در سال‌های اخیر اظهارات جنجال‌برانگیزی مطرح کرده است.

محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در تازه‌ترین اظهارات جنجالی خود، به فعالان قضایی ایران توصیه کرد از آن رو که زنان می‌توانند با «مکر و حیله» بر قضات تاثیرگذار باشند، مراجعان زن را به تنهایی به محل کار خود راه ندهند.

عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس پیشین قوه قضائیه در جمع «طلاب حقوقدان» از سراسر ایران، به آنها گفته که «مواظب کیدهای برخی از روابط جنسیتی باشید».

آقای یزدی به صراحت گفته که «خانم‌ها هم می‌توانند با برخی کیدها روی روند قضایی تاثیرگذار باشند؛ خطاب من به حقوق‌دانان این است که نباید زنان را در محل کارتان به تنهایی راه دهید تا بتوانید این روابط را کنترل کنید».

وی در حالی این اظهارات را بیان کرده که به گفته خودش، «خانم‌ها نقش و جایگاه بسیار عظیمی در اسلام دارند و حق بزرگی بر انسان دارند».

دانشنامه اسلامی درباره واژه «کید» نوشته که به معنی «سعی و تلاش در ضرر رساندن به غیر به صورت حیله کردن معنا شده و شدیدتر از مکر» است. در قرآن، کتاب مسلمانان، نیز در برابر مکر خداوند که «مثبت» تلقی شده، مکر «منافقان، کافران، زنان و شیطان» قرار دارد که مذموم است.

مقام‌های جمهوری اسلامی با آن که به طور مکرر بر «نقش والای زن» در اسلام تاکید می‌کنند، به طور عمده نگاه مثبتی به زنان، حضور اجتماعی و فعالیت سیاسی آنها ندارند و نقش‌های زنان را در فرزندآوری و خانه‌داری خلاصه می‌کنند.

بعد از انقلاب اسلامی نیز یکی از سیاست‌های اصلی، سیاست جداسازی جنسیتی در بیشتر عرصه‌ها بوده است.

محمد یزدی در سال‌های اخیر اظهارات جنجال‌برانگیزی مطرح کرده است.

او پیش از این با «حرام دانستن» ترویج موسیقی، به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و علی جنتی، وزیر ارشاد پیشین درباره موسیقی و خوانندگی زنان هشدار داده بود.

به گفته وی «در اسلام تک‌خوانی زن حرام است و همه مراجع در این مورد متفق‌القول هستند. حتی همخوانی‌هایی که در بین آنها تک‌خوانی زن باشد هم حرام است».

این روحانی محافظه‌کار در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، به آیت‌الله شبیری زنجانی، مرجع تقلید شیعه، به دلیل دیدار با محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق ایران و چند تن از چهره‌های اصلاح‌طلب هم تذکر داده و نوشته که نباید این «گونه مسائل دیگر تکرار» شود.

این تذکر که با انتقادهای گسترده‌ای در ایران مواجه شد، واکنش مهدی کروبی که هشت سال است در حصر خانگی به سر می‌برد را نیز برانگیخت.

آقای کروبی در نامه‌ای خطاب به محمد یزدی، از وجود «قرارگاه‌هایی برای خواسته‌های فراقانونی مراکز قدرت» در کشور سخن به میان آورده و یزدی را «یکی از فعال‌ترین افراد این مراکز» معرفی کرده است.

منابع: حوزه نیوز، دانشنامه اسلامی و رادیو فردا؛‌ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG