لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

رضایی: اقتصاد هم مثل سیاست باید تابع ولایت فقیه باشد


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، «موفقیت» جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد را منوط به «تبعیت» این حوزه از علی خامنه‌ای دانست.

محسن رضایی، شامگاه شنبه، دوم آذر در همایش جامعه اسلامی مهندسین گفت که در کشور ما «اقتصاد هم مانند سیاست باید تابع ولایت فقیه باشد تا همانند عرصه امنیتی و دفاعی در عرصه اقتصادی نیز به موفقیت برسیم.»

او بدین طریق به طور غیرمستقیم گفته است که رابطه مستقیمی میان به نتیجه نرسیدن «تلاش همه دولت‌مردان» ایران از اول انقلاب تاکنون در حوزه اقتصاد و تابع ولایت فقیه نبودن، وجود دارد.

رضایی ضمن انتقاد از آنچه «کپی الگوی پیشرفت جوامع دیگر» نامیده، اضافه کرده که «ما برای مسئله استقلال و امنیت خود با راهکار مردم‌سالاری دینی و حکمرانی ولایت فقیه موفق بودیم باید با همین نگاه، اقتصاد کشور را سر و سامان دهیم.»

به باور وی، «همان‌طور که ولایت فقیه به چالش‌های سیاسی سامان داد و در این چهار دهه اخیر هیچ توطئه خارجی نتوانست پایه‌های سیاسی کشور را متزلزل کند باید در حوزه اقتصادی نیز به این دستاورد برسیم.»

این فرمانده سابق، بدون اشاره به جزئیات و روش‌های آیت‌الله خامنه‌ای و نیروهای تحت نظر وی در سیاست، تنها مدعی «سامان دادن چالش‌های سیاسی» در ایران از سوی ولایت فقیه شده است.

از جمله شیوه‌های اتخاذشده در حوزه سیاست پس از سال ۸۸ و اعتراض‌های مردمی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران، برخورد شدید نیروهای امنیتی با معترضان بوده که چندین کشته و زخمی و صدها بازداشت در پی داشته است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، نیز سال‌هاست که بدون برگزاری دادگاه علنی، در حصر خانگی به سر می‌برند.

در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز در این سال‌ها همواره گزارش‌هایی از بازداشت و محکومیت فعالان کارگری، دانشجویی، مدنی، سیاسی و حوزه زنان منتشر شده است.

در تازه‌ترین اعتراضات مدنی در ایران که نسبت به افزایش قیمت بنزین رخ داد نیز تاکنون دست‌کم ۱۳۸ نفر کشته و نزدیک به چهار هزار تن بازداشت شده‌اند.

اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تابعیت حوزه اقتصاد ایران از رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که یکی از انتقادات جدی به مجموعه تحت رهبری وی و نیز نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران، دخالت در اقتصاد و موازی‌کاری در این حوزه است.

پیش از این بسیاری از چهره‌های سیاسی از جمله احمد توکلی، نماینده سابق مجلس که از اصول‌گرایان محسوب می‌شود، و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، از فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در اوایل تیرماه سال جاری با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم».

این سخنان انتقادهای شدید فرماندهان سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

منابع: ایسنا و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG