لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

رئیس قوه قضائیه ایران: بازداشت و انتقال مهسا امینی در انظار مردم اتفاق افتاد


غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۲ مهر مدعی شد که بازداشت و انتقال مهسا امینی به ساختمان «پلیس امنیت اخلاقی»، همه «در انظار مردم» اتفاق افتاده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای که در جلسه مجمع تشخیص مصلحت درباره مرگ این دختر جوان سخن می‌گفت، افزود که خانم امینی «حدود ساعت ۱۸:۳۰ در روز روشن و در معرض دید همه و حضور برادر و دو نفر از بستگانش به ماشین پلیس هدایت شده. در آن‌جا غیر از بستگانش و ماموران ۴-۵ نفر دیگر هم حضور داشتند».

او می‌گوید مهسا امینی، «از آن‌جا مستقیم از ماشین ون منتقل شده به سالنی که فیلم دوربین مداربسته آن منتشر شد. در آن سالن در جمع عده زیادی نشسته و بلند شده و چند بار با بقیه صحبت می‌کند و در دقایقی از فیلم که همه دیدند زمین خورد».

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در اظهارات خود هیچ اشاره‌ای به اتفاقات رخ داده در فاصله بازداشت تا انتقال مهسا امینی با ون گشت ارشاد نکرده است.

این در حالی است که امجد امینی، پدر مهسا امینی، گفته است چند نفر از افرادی که همراه دخترش بازداشت شده بودند، به او گفتند که فرزندش در ون گشت ارشاد، از سوی ماموران مورد ضرب‌وجرح قرار گرفت.

شرح کامل پرونده مهسا امینی در گفت‌وگو با صالح نیکبخت
please wait

No media source currently available

0:00 0:22:00 0:00
لینک مستقیم

صالح نیکبخت، وکیل مدافع خانواده مهسا امینی، نیز گفته که روی لباس مأمورانی که مهسا امینی را بازداشت کردند، دوربین بوده است.

اظهارات این وکیل، خانواده مهسا امینی و دیگر فعالان مبنی بر ضرورت انتشار تصاویر ضبط‌شده از سوی این ماموران و نیز پخش فیلم کامل حضور او در بازداشتگاه، در صحبت‌های اژه‌ای مورد اشاره قرار نگرفته است.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ادامه مدعی شد که «در کمتر از ۲ دقیقه بهیار بالا سر» خانم امینی «حاضر شد و بلافاصله اورژانس موتوری می‌آید و بلافاصله بعد از آن با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده است».

او اضافه کرده که «همه این اتفاقات در حدود یک ساعت و در انظار مردم اتفاق افتاده است».

این ادعا در حالی است که پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر زمان «دو ساعته» برای حضور آمبولانس در بازداشتگاه برای انتقال مهسا امینی منتشر شده بود و او قبل از انتقال، دچار مرگ مغزی شده بود.

این برای نخستین‌بار است که یک مقام رسمی زمان بازداشت تا خروج مهسا امینی را «یک ساعت» اعلام می‌کند.

در حالی که هنوز تحقیقات رسمی درباره پرونده مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد ادامه دارد و نتیجه آن اعلام نشده، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در اظهارات خود تلاش کرده که هرگونه ضرب‌وجرح وی از سوی ماموران را رد کند و مدعی شده که همواره افرادی در کنار او به عنوان شاهد حضور داشته‌اند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران و برخی نمایندگان مجلس نیز پیش از این و قبل از اعلام نتیجه تحقیقات، هرگونه ضرب‌وجرح این دختر ۲۲ ساله را رد کرده و «بیماری زمینه‌ای» را عامل مرگ او عنوان کرده‌اند.

وکیل خانواده مهسا امینی به روزنامه اعتماد گفته است: «به اعتقاد من و نیز پزشکان معتبر و افراد آگاهی که مورد مشورت قرار گرفته‌اند، مهسا به‌طور قطع قبل از این‌که به مرکز گشت ارشاد برسد، مورد ضربه قرار گرفته است. همچنین بعد از حضور در بازداشتگاه نیز احتمال ورود ضربه به او زیاد است».

بر اساس اظهارات پخش شده اژه‌ای در تلویزیون حکومت جمهوری اسلامی و سایت رادیو فردا/ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG