لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

مولوی عبدالحمید: حکم محاربه صادر نکنید، حقوق بهاییان هم باید رعایت شود


 مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، روز جمعه از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست از صدور احکام «محاربه» برای معترضان خودداری کنند و تاکید کرد که حقوق همه مردم، حتی بهاییان، باید رعایت شود.

وی در طول خطبه‌های نماز جمعه که بارها با تکبیر تائیدآمیز نمازگزاران مواجه شد، گفت حق و حقوق همه ایرانی‌ها از هر مذهب و قومی «باید رعایت شود».

او تاکید کرد: «همه ایرانی هستیم و یکی هستیم، از زرتشتی تا دراویش و همه ادیان، حتی بهایی هم انسان است و ایرانی است و حقوق دارد و باید حقوقش رعایت شود».

وی با بیان نمونه‌های تاریخی از دوران پیامبر اسلام و نیز دوران خلافت علی، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم اهل سنت، گفت که برخورد خشونت‌آمیز با معترضان مخالف «رویه» آنها و کتاب مقدس اسلام است.

مولوی عبدالحمید بازداشت‌شدگان اعتراضات را «اسیر» نامید و گفت برخورد با آنها مشمول قوانین و رویه اسرا است و نباید با خشونت با آنها برخورد شود.

وی گفت: «محاربه بر اساس قرآن مسلحانه است. اعتراض با سنگ و چوب و داد و بیداد محاربه نیست.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان به قضات نیز توصیه کرد «حق را ناحق و ناحق را حق نکنند» و به راحتی حکم اعدام و محاربه صادر نکنند تا «روز قیامت در درگاه خدا مواخذه نشوند».

وی معترض را با «محارب و مفسد» متفاوت دانست و گفت که مردم حالا «اعتراضی دارند، ۴۴ سال ملت تحمل کردند، مردم تحمل کردند، حالا اعتراضی پیش آمده شما هم تحمل‌شان کنید».

مولوی عبدالحمید در عین حال بر اعتراض «سالم» تاکید کرد و از معترضان خواست از «تعرض به اموال عمومی ماموران» خودداری کنند.

وی به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد که با مخالفان و منتقدان نیز نشست و برخاست و مشورت کرده و صدای آنها را بشنوند و حتی با زندانیان گفت‌و‌گو کنند.

او تاکید کرد که «اگر راه انتقاد گرفته شود، ایجاد استبداد می‌کند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که حرف حق را حتی از آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و قاتل هم باید شنید و مسئولان وقتی ادعای اسلامی دارند، باید بازوی آنها مقابل مردم پایین باشد».

وی چندین‌ بار خواستار خودداری حاکمیت از «زدن و کشتن و زندانی‌ کردن» معترضان شد و اضافه کرد حتی «قوانین نیز در صورت اشتباه بودن، باید بر اساس خواست ملت تغییر کنند».

مولوی عبدالحمید خواستار تجدیدنظر در قوانین به‌ویژه قوانین جزایی جمهوری اسلامی شد.

او همچنین به تلاش‌های اهل سنت برای امن نگاه داشتن استان سیستان‌ و‌ بلوچستان اشاره کرد، اما گفت: «ما در ۴۴ سال تبعیض و نابرابری و فشار مذهبی را تحمل کردیم، مثل همه ملت ایران که گرفتار تبعیض بودیم ... اما در صحنه بودیم.»

به گفته وی، «حالا ملت خواسته دارد، ما خواسته داریم، از تبعیض خسته شده‌ایم، از فشارها خسته شده‌ایم، از فقر خسته‌ایم... زندانمان نکنید، ما را نزنید، مردم گرسنه هستند، با مردم کنار بیایید».

مولوی عبدالحمید افزود که دو سه ساعت پس از تیراندازی به مردم، وی اعلامیه داده و خواستار آرامش شده و افزود: «مُردیم، اما نکشتیم و اجازه هم نمیدیم کسی کسی را بکشد. اما اجازه حرف زدن به مردم بدهید.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد که خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان و دیگر نقاط این استان پول نمی‌خواهند و می‌گویند «کسانی که مردم را زدند مجازات شوند. می‌گویند ما عزت و حقمان را می‌خواهیم».

پیشتر پس از انتشار بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس آمده بود که سیاست جمهوری اسلامی بر این است که تنها ۱۶ تن از کشته‌شدگان زاهدان، «شهید» معرفی شوند و به خانواده‌های هر یک، «۶۰۰ میلیون تومان» دیه پرداخت شود.

آقای عبدالحمید در ادامه در واکنش به بولتن‌های محرمانه خبرگزاری فارس مبنی بر «توصیه علی خامنه‌ای به بی‌آبرو کردن» او نیز به صورت غیرمستقیم پاسخ داد: «حرمت و محبت نزد مردم را خدا داده، اگه ما داریم. خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد، عزت را کس دیگه‌ای نمی‌تواند بگیرد.»

در یکی از این بولتن‌ها به تاریخ سوم آذر ۱۴۰۱ آمده است که بر اساس «شنیده‌ها»، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به «جمع‌بندی» شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی مبنی بر بازداشت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، «دستور» داده‌ مولوی عبدالحمید «نباید بازداشت شود. بلکه باید بی‌آبرو شود».

در این بولتن آمده که علی خامنه‌ای به حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، دستور داده به مولوی عبدالحمید «هشدار دهید... سیاست کلی نظام بر این است که فعلاً با مولوی عبدالحمید مدارا شود. نباید اقدامی شود که او دوباره خشمگین شود و اهل سنت را به خیابان‌ها فرابخواند».

با این حال در این بولتن تاکید شده که «تدبیر بر این است که به تدریج توانایی مولوی عبدالحمید سلب شود».

با استفاده از اینستاگرام مولوی عبدالحمید و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG