لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

جوابیه مولوی عبدالحمید به وزارت کشور: بر زخم‌های مردم داغدیده نمک می‌پاشند


مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان
مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان

دفتر مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با انتشار بیانیه‌ای، اظهارات اخیر معاون امنیتی وزارت کشور را «غیرمنصفانه» توصیف کرد و در مورد نوع عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی در قبال کشتار معترضان در زاهدان افزود که «همچنان بر زخم‌های مردم داغدیده نمک پاشیده می‌شود.»

در این بیانیه آمده است که کشتار زاهدان «فاجعهٔ انسانی کم‌سابقه‌ای است که روز جمعه ۸ مهرماه ۱۴۰۱ به وقوع پیوست ... هنوز مسئولان به این حادثه رسیدگی نکرده‌اند... و علی‌رغم گذشت چند هفته، نه‌تنها به مردم پاسخی داده نشده و مرهمی بر قلب مصیبت‌زدگان گذاشته نشده است، بلکه همچنان بر زخم‌های مردم داغدیده نمک پاشیده می‌شود.»

این بیانیه می‌افزاید که «فرماندهان و افرادی که مرتکب قتل مردم شده‌اند آزادانه با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و برای فرار از جرم، سخنانی غیرواقعی مطرح می‌کنند و مشغول دستگیری و بازداشت هستند و تحمل این برای مردم داغدیده بسیار سخت است. انتظار مردم این بود که تمام قاتلان و آمرین فاجعهٔ خونین زاهدان دستگیر و بازداشت و محاکمه شوند.»

روز جمعه روز جمعه ۲۹ مهر شمار زیادی از مردم زاهدان پس از نماز جمعه اهل سنت، بار دیگر دست به تظاهرات زدند و علیه حکومت و شخص علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی شعار دادند.

اما مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند که فقط «حدود ۱۵۰ نفر از اراذل و اوباش» به اموال عمومی و خصوصی حمله کردند.

مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزارت کشور، خطبه‌های این هفته مولوی عبدالحمید در نماز جمعه اهل سنت زاهدان درباره این کشتار را «تحریک‌آمیز» خوانده و مدعی شده بود که اعتراضات دوباره در زاهدان «با سوءاستفاده از صحبت‌های او» صورت گرفت.

دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان در پاسخ تازه خود به آقای میراحمدی نوشته است با توجه به اینکه مولوی عبدالحمید «برای تسکین مردم و پایین‌آوردن خشم آنان دردها و انتظارات‌شان را بیان نموده و مردم را نه‌تنها دعوت به حفظ آرامش داده، بلکه بر حفظ آرامش و امنیت تأکید کرده، این غیرمنصفانه است که سخنان ایشان را «تحریک‌آمیز» بدانیم و علت‌های اصلی را نادیده بگیریم.»

دفتر مولوی عبدالحمید دربارهٔ دلایل اصلی اعتراضات روز جمعه ۲۹ مهر در زاهدان نیز نوشته است، اولین علت این بود که با گذشت سه هفته از «فاجعهٔ انسانی کم‌سابقه» جمعه هشتم مهر در این شهر، «هنوز مسئولان به این حادثه رسیدگی نکرده‌اند».

همچنین در این بیانیه اضافه شده که دلیل دوم برگزاری تظاهرات اعتراضی اخیر در زاهدان، «فضای اعتراضی حاکم در کشور» است که در آن «احزاب و گروه‌ها فراخوان برگزاری تجمع می‌دهند.»

بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی بعد از نماز جمعه هشتم مهرماه زاهدان، با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان را کشته‌اند.

مولوی عبدالحمید پس از این کشتار، تأیید کرد که نیروهای امنیتی به «سر و قلب» نمازگزاران بی‌دفاع و غیرمسلح آتش گشودند. او همچنین در نمازجمعه اخیر زاهدان، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان در هشتم مهر ماه خواند.

مسئول دانستن خامنه‌ای در کشتار زاهدان، موجب خشم سپاه پاسداران نیز شد و این نیرو یک روز بعد مولوی عبدالحمید را تهدید کرد و هشدار داد که این اظهاراتش ممکن است برایش «گران تمام شود».

در جریان اعتراضات اخیر، شدیدترین و مرگبارترین سرکوب‌ها، در دو استان سنی‌نشین ایران، کردستان و سیستان و بلوچستان گزارش شده و علاوه بر آن، سپاه پاسداران بارها به مواضع کردهای ایرانی در اقلیم سنی‌نشین کردستان عراق حمله کرد.

این سرکوب شدید و کشتار در حالی است که به تازگی رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی به مناسبت «هفته وحدت» ادعا کرد: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون هر آنچه در توان داشته برای تحقق عملی وحدت اسلامی به کار گرفته است.»

اما مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از جمله در جریان اعتراضات جاری، به مخالفان و معترضان در این مناطق سنی‌نشین اتهام تجزیه‌طلبی زده‌اند تا سرکوب آنان را توجیه کنند.

مولوی عبدالحمید گفته است: «به مردم این دو منطقه اتهام تجزیه‌طلبی زده می‌شود؛ در حالی که کُرد و بلوچ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی هستند که برای حفظ تمامیت ارضی کشور در طول تاریخ در کنار سایر هموطنان از جان مایه گذاشته‌اند.»

XS
SM
MD
LG