لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

انتقاد مولوی عبدالحمید از اعترافات اجباری در ایران؛ «زندانی حرمت دارد»


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، از رهبران پرنفوذ اهل سنت ایران در زاهدان، در سخنرانی روز جمعه خود بر لزوم به‌کارگیری افراد بی‌دین اما واجد «شایستگی و وجدان» در حکومت تاکید کرد و خواهان نگرش «فراقومی، فرامذهبی، فراجناحی و فرادینی» در رویکرد سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی شد.

او تصریح کرد که تا این تغییر نگاه و رویکرد صورت نگیرد، «هر رئیس‌جمهور، مسئول و هر حکومتی باشد، مسائل به درستی حل نمی‌شوند».

آقای عبدالحمید همچنین از بدرفتاری با زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی از سوی جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که زندانی «حرمت دارد» و فشار آوردن بر او «حرام است».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف به مولوی عبدالحمید، روز جمعه ۱۴ بهمن، در سخنرانی هفتگی خود در نمازجمعه زاهدان خواستار خودداری حکومت از شکنجه زندانیان برای گرفتن اعترافات اجباری شد و گفت: «اعترافات اجباری ضایع کردن حق زندانی است.»

او با تاکید بر این که «زندانی زن باشد یا مرد، حرمت دارد»، افزود: «زدن زندانی، فشار آوردن بر زندانی، اهانت بر زندانی، جایز نیست و حرام است».

این روحانی اهل سنت گفت که زندانی نباید احساس کند که بازجویش می‌خواهد بر او «حمله کند» و نباید احساس کند که دست «دشمنانش» افتاده است.

حکومت جمهوری اسلامی طی دهه‌های گذشته مخالفان و منتقدان خود را زندانی کرده و در مواردی با پخش اعترافات اجباری این زندانیان، انتقادهای گسترده بین‌المللی را برانگیخته است.

همچنین برخی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران بر اثر شکنجه و بدرفتاری ماموران زندان جان خود را از دست داده‌اند.

پیشتر گروه هکری «عدالت علی» با هک کردن دوربین‌های مدار بسته زندان اوین، از برخی از بدرفتاری ماموران با زندانیان پرده برداشت، اما قوه قضاییه با وجود وعده برای پیگیری این بدرفتاری‌ها هنوز عوامل این بدرفتاری‌ها را به دست عدالت نسپرده است.

در جریان اعتراضات سراسری ایران، حکومت علاوه بر هزاران معترض، تعداد بیشتری از منتقدان از جمله منتقدان سرشناس را زندانی کرده است.

همچنین در روزهای اخیر، مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر مولوی عبدالحمید نیز بازداشت شده است.

آقای عبدالحمید ضمن هشدار به زندانی کردن منتقدان، گفت: «بیشترین مشکل از این پیدا شده که درهای انتقاد بسته شده است».

او خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی شد و گفت: «بهترین نظام در دنیا نظامی است که آزادی بیان و آزادی قلم داشته باشد».

اعدام‌ها قاچاق مواد مخدر را در ایران متوقف نکرده است

مولوی عبدالحمید همچنین خواستار توقف اعدام‌ها به ویژه اعدام‌های مرتبط با پرونده‌های مواد مخدر شد و گفت که اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر «هیچ منفعتی نداشته» و قاچاق این مواد را «متوقف نکرده است».

این رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران با اشاره به اعدام دو برادر در کرمان به اتهام قاچاق مواد مخدر گفت که اعدام این دو نفر «مرا خیلی تکان داد» و نشان دهنده «بی‌رحمی قاضی» بود.

اعدام متهمان قاچاق مواد مخدر بخش عمده‌ای از آمار اعدام‌ها در ایران را تشکیل می‌دهد، اما به عقیده کارشناسان این مجازات هرگز نتوانسته تاثیری در جهت جلوگیری از قاچاق مواد مخدر داشته باشد.

جمهوری اسلامی تحت فشارهای بین‌المللی، چند سال پیش قانون خود درباره اعدام متهمان مرتبط با پرونده‌های قاچاق مواد مخدر را اصلاح کرد و اصلاح این قانون تا حدودی منجر به کاهش تعداد اعدام‌ها شد.

اما در سال‌های اخیر بار دیگر آمار اعدام از جمله اعدام این متهمان افزایش یافته و بسیاری از اعدام‌ها در این رابطه نیز در زندان‌های استان سیستان و بلوچستان انجام می‌شود.

مولوی عبدالحمید گفت که با اعدام هر یک از این متهمان، خانواده‌های آنان بی‌سرپرست می‌شوند و به مشکلات مردم اضافه می‌شود.

XS
SM
MD
LG