لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

واکنش مونته‌نگرو به دونالد ترامپ: به تاریخ خود افتخار می‌کنیم


میلو دوکانوویچ رئیس جمهوری مونته‌نگرو (سمت چپ
تصویر) و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو
میلو دوکانوویچ رئیس جمهوری مونته‌نگرو (سمت چپ تصویر) و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو

دولت مونته‌نگرو در واکنش به سخنان دونالد ترامپ که گفته است مردم «پرخاشگر» این کشور ناحیه بالکان می‌توانند «جنگ جهانی سوم را به راه بیاندازند» از نقش این کشور در توسعه صلح دفاع کرد.

دولت مونته‌نگرو روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر در بیانیه‌ای گفت: «ما به تاریخ خود افتخار می‌کنیم. دوستی و اتحاد ما با آمریکا مستحکم و همیشگی است.»

در بخش دیگری از بیانیه گفته می‌شود: «مونته‌نگرو اولین کشور اروپایی بود که در برابر فاشیسم مقاومت کرد و امروزه به عنوان یک عضو جدید ناتو و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا به صلح و ثبات نه فقط در اروپا بلکه در کل جهان و دوشادوش سربازان آمریکایی در افغانستان کمک می‌کند.»

در این بیانیه همچنین گفته می‌شود که مونته‌نگرو ضمن برقراری مناسبات دوستانه با سایر کشورها آماده است «قاطعانه و جسورانه از منافع ملی خود دفاع کند.»

در بخش پایانی بیانیه گفته می‌شود: «در جهان امروز مهم نیست که چقدر بزرگ یا کوچک باشید نکته مهم این است که تا چه حد حاضریم از ارزش‌هایی مثل آزادی، همبستگی و دمکراسی دفاع کنیم. بنابراین دوستی و اتحاد مونته‌نگرو با آمریکا مستحکم و همیشگی است.»

دونالد ترامپ در مصاحبه خود با شبکه خبری فاکس‌نیوز غروب سه‌شنبه به وقت آمریکا گفت: «مردم مونته‌نگرو بسیار قدرتمند و پرخاشگر هستند» و تلویحا اظهار نگرانی کرد که این عضو جدید ناتو ممکن است ناتو را در جنگ سوم جهانی درگیر کند.

پس از آن آقای ترامپ اذعان کرد که طبق ماده پنج اساسنامه ناتو که اصل دفاع مشترک کشورهای عضو در برابر تهدیدهای خارجی را تشریح می‌کند در صورتی که مونته‌نگرو مورد حمله قرار بگیرد ناتو باید از آن دفاع کند چون «به این شکل بنا شده است.»

مونته‌نگرو در ژوئن ۲۰۱۷ به عنوان بیست و نهمين کشور به عضویت ناتو درآمد و با وجود مخالفت روسیه در یک جهت گیری تاریخی به اتحاد نظامی دو سوی آتلانتیک پیوست.

روسیه که از گذشته با توسعه مرزهای ناتو در شرق اروپا مخالفت کرده به شدت از پیوستن مونته نگرو به این پیمان انتقاد کرد.

XS
SM
MD
LG