لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

پرونده مراد طاهباز؛ دخترش تحصن می‌کند، احتمال سفر مقام عمانی به تهران منتفی شد


رکسان طاهباز در کنفرانس مطبوعاتی نازنین زاغری پس از آزاد شدن از ایران
رکسان طاهباز در کنفرانس مطبوعاتی نازنین زاغری پس از آزاد شدن از ایران

رکسان طاهباز، دختر مراد طاهباز، فعال محیط‌زیستی سه‌تابعیتی زندانی در ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین اعلام کرد که قصد دارد روز چهارشنبه در برابر ساختمان وزارت خارجه بریتانیا تحصن کند.

خانم طاهباز گفته است این اقدام او در اعتراض به ادامه بازداشت پدرش در ایران و عدم پیگیری وزارت خارجه بریتانیا برای آزاد کردن او از زندان جمهوری اسلامی است.

در جریان مبادله زندانیان دوتابعیتی میان دولت بریتانیا و حکومت جمهوری اسلامی که اواخر اسفند سال گذشته انجام شد، قرار بود مراد طاهباز، شهروند ایرانی-بریتانیایی-آمریکایی نیز آزاد شود، ولی مقام‌های بریتانیایی به خانواده طاهباز گفتند که حل مشکل او را به دولت آمریکا محول کرده‌اند.

این اقدام با انتقاد شدید خانواده طاهباز مواجه شد و آن‌ها دولت بریتانیا را به «خیانت» متهم کردند.

مراد طاهباز، فعال محیط زیست ۶۶ ساله که شناسنامه بریتانیایی هم دارد، بر اساس رأی دادگاه که آبان ۹۸ صادر شد، به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است.

در آستانه آزاد شدن نازنین زاغری و انوشه آشوری در مقابل پرداخت بدهی بریتانیا به ایران، آقای طاهباز نیز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آزاد شد و تحت نظر به خانواده‌اش پیوست، اما با وجود توافق ظاهری بین مقام‌های ایرانی و بریتانیایی برای تضمین مرخصی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دو روز بعد دوباره او را بازداشت کردند و همچنان در زندان است.

در روزهای گذشته برخی مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی از سفر آتی «یک هیئت ارشد» به تهران و آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران خبر دادند و در برخی گزارش‌ها نیز گفته شد مقام‌های کشور عمان قرار است به ایران سفر کنند.

در همین زمینه روزنامه فرهیختگان، چاپ تهران، نیز روز ۱۸ فروردین گزارش داده بود که مذاکراتی انجام شده است که در ازای آزادی سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز، سه زندانی دو و سه‌‌تابعیتی، مبلغ ۷ میلیارد پول ایران آزاد شود.

با این حال خبرگزاری ایلنا امروز به‌نقل از منابعی که نام‌شان ذکر نشده، از به تعویق افتادن احتمالی سفر وزیر خارجه عمان به تهران به دلیل «تحولات» خبر داد.

رادیو فردا مستقلاً قادر به تأیید صحت و سقم این خبرها نیست، اما پیش از این نیز برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از مسدود شدن ۷ میلیارد دلار پول ناشی از فروش نفت در دو بانک کره جنوبی خبر داده بودند و گزارش‌هایی درباره احتمال آزادی چند زندانی دوتابعیتی از سوی ایران و آزادی این مبالغ با موافقت دولت آمریکا منتشر شده بود.

علاوه بر پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، مقام‌های دولت ایران پیشتر از انسداد سه میلیارد دلار در ژاپن، پنج میلیارد دلار در عراق، بیست میلیارد دلار در چین و ۱.۶ میلیارد دلار نیز در لوکزامبورگ خبر داده بودند.

با این حال تاکنون رقم دقیقی از مقدار پول‌های مسدودشده ایران در سایر کشورها به صورت رسمی اعلام نشده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، امروز دوشنبه در نوشتاری از مراد طاهباز به عنوان «یک مهره باارزش» نام برده و عنوان مطلب خود را نیز این جمله قرار داده است که «چرا مراد طاهباز نباید ارزان مبادله شود؟»

XS
SM
MD
LG