لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

اسرائیل ۷۰۰ هزار دوز دیگر واکسن فایزر تحویل گرفت


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هنگام دریافت بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونای فایزر در این کشور
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، هنگام دریافت بزرگ‌ترین محموله واکسن کرونای فایزر در این کشور

۷۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن کرونای شرکت فایزر روز یکشنبه ۲۱ دی تحویل مقامات اسرائیلی شد.

از ماه دسامبر که اسرائیل به عنوان نخستین کشور خارج از حوزه غرب، از واکسن‌ آمریکایی فایزر برخوردار شد، این بزرگ‌ترین محموله‌ای است که در یک روز به این کشور رسیده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ورود این محموله بزرگ که از بلژیک ارسال شد، از این بابت حائز اهمیت است که نخست‌وزیر و وزیر بهداری اسرائیل هنگام تحویل آن در فرودگاه بن‌گوریون حضور یافتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت اکنون دیگر «اطمینان» دارد که اسرائیل به عنوان اولین کشور دنیا به زودی بحران کرونا را پشت سر می‌گذارد و بازگشت به روال عادی زندگی را اعلام خواهد کرد.

آقای نتانیاهو افزود: «اکنون قادریم روزانه ۱۷۰ هزار نفر از شهروندان را واکسینه کرده و طی ماه مارس روند واکسیناسیون کلیه شهروندان بالای ۱۶ سال را تکمیل کنیم».

نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد «محموله‌های دیگر» واکسن کرونا در راه هستند و اسرائیل در این زمینه به «رکوردی جهانی» دست یافته است.

ساعاتی پیش از رسیدن این محموله، نخست‌وزیر و وزیر بهداری اسرائیل، در برابر دوربین‌ها دومین دوز واکسن فایزر را به فاصله ۲۱ روز از دریافت دوز نخست دریافت کردند.

وزیر بهداری و سایر مقام‌های امور بهداشت و درمان اسرائیل تاکید می‌کنند که استقبال مردم این کشور از برنامه سراسری واکسیناسیون، «فراتر از تمامی ارزیابی‌های پیشین است».

اسرائیل همچنین می‌گوید که با گذشت ۲۱ روز از اجرای برنامه واکسیناسیون همگانی، از هر ۱۰۰ شهروند این کشور، ۲۲ نفر با واکسن شرکت فایزر واکسینه شده‌اند.

تا اواسط هفته جاری، شمار افراد واکسینه‌شده در اسرائیل از مرز دو میلیون نفر خواهد گذشت. بالغ بر ۹ میلیون نفر ساکن اسرائیل هستند.

مسئولان وزارت بهداری اسرائیل نیز با ابراز «خرسندی» اعلام کردند که تاکنون ۶۷ درصد از سالمندان این کشور دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و تا ۲۰ روز آینده، همگی نوبت دوم واکسن را دریافت خواهند کرد.

در آغاز روند واکسیناسیون، کادر درمان، سالمندان بالای ۶۰ سال و بیماران زمینه‌ای در اولویت واکسینه شدن بودند ولی در روزهای گذشته افراد سنین پایین‌تر نیز به‌دلیل وجود واکسن مازاد، واکسینه شدند.

بنیامین نتانیاهو در همین روز گفت که اکنون تمامی افراد بالای ۵۰ سال نیز مجازند برای تزریق واکسن کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وزارت آموزش و پرورش اسرائیل نیز اعلام کرد تمام معلمان این کشور این هفته ظرف سه روز، واکسینه خواهند شد تا به زودی روند آموزشی به روال عادی گذشته بازگردد.

واکسیناسیون همگانی تا آن زمان فقط با واکسن شرکت فایزر انجام می‌شود، هرچند که ورود نخستین محموله‌ از چند میلیون دوز واکسن سفارشی به مدرنا نیز آغاز شده است.

اسرائیل همچنین مقادیر قابل توجهی از واکسن بریتانیایی آسترازنکا/ آکسفورد را پیش‌خرید کرده است و در همین حال، مرحله دوم آزمایش بالینی واکسن تولید خود را هم در روزهای گذشته آغاز کرده است.

همزمان، مشاور ارشد حقوقی اسرائیل اعلام کرد تمامی زندانیان در اسرائیل، شامل زندانیان فلسطینی، باید واکسینه شوند و دستور وزیر امنیت داخلی که تنها خواهان واکسیناسیون زندانبانان شده، برخلاف اصول قانونی است.

رسانه‌های اسرائیل همچنین خبر داده‌اند که دولت بنیامین نتانیاهو محموله‌های کوچکی از واکسن‌های کرونا را «محرمانه» به حکومت خودگردان فلسطینی داده است.

سران فلسطینی این امر را تایید نکرده‌اند. در صورت درستی ادعای رسانه‌های اسرائیل، معلوم نیست که واکسن ارسالی برای تزریق ویژه سران و مقامات فلسطینی بوده یا عامه فلسطینیان.

مسئولان رسمی امور بهداری فلسطینی روز یکشنبه بار دیگر ضمن ابراز نارضایتی اعلام کردند که آن‌ها برای واکسینه کردن ساکنان کرانه باختری و غزه باید سه ماه دیگر انتظار بکشند.

اسرائیل می‌گوید که مسئول واکسینه کردن ساکنین اراضی فلسطینی نیست اما بعد از واکسیناسیون مردم خود، بخشی از مازاد واکسن در اسرائیل و یا واکسن تولید خود اسرائیل را در صورت موفقیت نهایی آن، در اختیار فلسطینیان قرار می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو هفته آینده در نشستی مجازی با سران کشورهای غربی به میزبانی سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، تجربیات اسرائیل را با آن‌ها در میان خواهد گذاشت.

پروفسور خزی لوی، مدیرکل وزارت بهداری اسرائیل، روز ۱۶ دی گفته بود هر شهروند اسرائیل که دوز دوم واکسن را دریافت کند پس از یک هفته «گذرنامه سبز» می‌گیرد.

به این ترتیب، دارندگان «گذرنامه سبز» مجاز خواهند بود تا در صورت سفر به کشورهای مختلف، و یا در صورت تماس با بیمار مبتلا به کرونا، از قرنطینه دو هفته‌ای معاف شوند.

XS
SM
MD
LG