لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

وزیر امنیت آرژانتین: یکی از بستگان وزیر کشور ایران جزء خدمه هواپیمای توقیف‌شده است


هواپیمای باربری متعلق به شرکت هوایی ونزوئلایی «امتراسور» از ۱۶ خرداد اجازه ترک خاک آرژانتین را نداشته است
هواپیمای باربری متعلق به شرکت هوایی ونزوئلایی «امتراسور» از ۱۶ خرداد اجازه ترک خاک آرژانتین را نداشته است

آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین، روز سه‌شنبه، ۲۴ خردادماه، خبر داد که نام یکی از خدمه ایرانی هواپیمای توقیف‌شده در این کشور که از «بستگان» وزیر کشور ایران است، با نام یکی از اعضای سپاه پاسداران مطابقت دارد.

همزمان پلیس آرژانتین، یک روز پس از توقیف هواپیمای باری ونزوئلایی، اتاق‌های همه خدمه ایرانی و ونزوئلایی این هواپیما در هتل محل نگهداری آنها را تفتیش کرد.

وزیر امنیت آرژانتین به نام فردی که گفته می‌شود با احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، نسبت خانوادگی دارد اشاره نکرده است.

احمد وحیدی به همراه محسن رضایی و علی فلاحیان به اتهام نقش داشتن در بمب‌گذاری ۱۹۹۴ مرکز یهودیان بوینس‌ آیرس تحت تعقیب پلیس بین‌الملل است و پیشتر هم دولت آرژانتین حضور او در کابینه ابراهیم رئیسی را «بی‌حرمتی به نظام قضایی آرژانتین و قربانیان حملهٔ تروریستی بی‌رحمانه» دانسته است.

در انفجار مهیب سال ۱۹۹۴ در مرکز «آمیا» ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ تن زخمی شدند و ساختمان هفت طبقه مرکز ارتباطات یهودیان با اسرائیل ویران شد.

یک روز پس از توقیف هواپیمای باری متعلق به ونزوئلا که سازمان‌های اطلاعاتی خارجی می‌گویند برخی از خدمه آن عضو نیروی قدس سپاه پاسداران هستند، قاضی پرونده دستور تفتیش اتاق‌های خدمه آن را که ۱۴ نفر از آنها ونزوئلایی و پنج نفر ایرانی هستند صادر کرد.

گذرنامه خدمه ایرانی پیش از این به طور موقت توقیف شده بود و روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، پس از توقیف تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و اسناد آنها توسط پلیس، آزادی تردد خدمه ونزوئلایی‌ نیز محدود شد.

این بویینگ باربری ۷۴۷ متعلق به شرکت هوایی ونزوئلایی «امتراسور» از روز ۱۶ خرداد پس از آن‌که به دلیل هوای نامساعد و کمبود سوخت ناچار به فرود در آرژانتین شد، توقیف شده است.

این هواپیما سپس سعی کرد به اروگوئه، کشور همسایه آرژانتین، سفر کند، اما اجازه ورود نیافت. امتراسور، شرکتی است که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد.

پلیس آرژانتین درباره علت جست‌وجوی هتل محل استقرار خدمه اظهار نظری نکرده، اما آنیبال فرناندز، وزیر امنیت آرژانتین، گفته است که تعداد خدمه کمتر از تعداد واقعی هواپیما در گزارش پرواز گزارش شده، اما هیچ یک از خدمه در فهرست تحت تعقیب اینترپل قرار نداشتند.

پاراگوئه نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد دو مقامی که در ماه مه اجازه فرود هواپیما را به این کشور داده بودند، برکنار شدند و دو مامور مبارزه با مواد مخدر نیز تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.

به گفته فدریکو گونزالس، وزیر کشور پاراگوئه، هواپیما با مجوز ورود «تجاری» با ۱۸ خدمه در پاراگوئه فرود آمد و تعداد خدمه، ایجاد شک کرد.

این هواپیما نزدیک به سه روز را در فرودگاهی بین‌المللی در نزدیکی مرزهای آرژانتین و برزیل گذراند و پس از خروج، پاراگوئه پیام تحریم هواپیما و عضویت هفت خدمه آن در فهرست نیروی قدس سپاه را دریافت کرد و به دیگر کشورهای منطقه خبر داد.

خِراردو میلمَن، نماینده مجلس آرژانتین، که اولین بار خبر توقیف هواپیما را رسانه‌ای کرد نیز گفته که هواپیما «ماموریت اطلاعاتی» داشته است.

جمهوری اسلامی اظهارات مقام‌های آرژانتینی را رد کرده و اقدام این کشور در توقیف این هواپیما را بخشی از کارزار «تبلیغاتی» علیه تهران در بحبوحه تنش با کشورهای غربی بر سر مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای برجام توصیف کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG