لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

چهره‌های بیشتری در حمایت از مجروحان اصفهان به کارزار چشم‌های بسته پیوستند


چند روز پس از انتشار اخبار و تصاویر آسیب‌ دیدن جدی چشمان شماری از معترضان اصفهان با گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، افراد سرشناس بیشتری با انتشار عکس خود با چشم بسته، به حمایت از آنها برخاستند.

محمدعلی طالبی و مهناز محمدی، کارگردان، پرستو صالحی و مریم بوبانی، بازیگر سینما، و افراد دیگری چون مادر محسن جعفرپناه، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، مادر سارو قهرمانی از کشته‌شدگان دی‌ماه ۹۶ در کنار صدها کاربر فضای مجازی از افرادی هستند که با هشتگ «اصفهان تنها نیست»، عکس خود با یک چشم بسته را منتشر کرده‌اند.

گفت‌وگوی محمد ضرغامی با عاطفه چهارمحالیان: «خاموش کردن چشم‌ها، بستن‌شان نیست»
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

پس از انتشار تصاویر و اخبار معترضان اصفهانی که از ناحیه چشم مجروح شده‌اند عکسی از مادران نوید بهبودی و پژمان قلی‌پور منتشر شد که فرزندان خود را در آبان ۹۸ در سرکوب‌ خونین حکومتی از دست داده‌اند. این دو به صورت نمادین، یک چشم خود را بسته‌ بودند.

در همین زمینه یک متخصص و جراح چشم ساکن اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری هرانا گفته است: «موارد آسیب‌دیدگی شهروندان از ناحیه چشم چندین برابر ۱۹ موردی است که رسانه‌های رسمی گزارش داده‌اند. برخورد گلوله‌های ساچمه‌ای با توجه به فواصل ساچمه‌ها در سر و صورت بعضی از بیماران نشان‌دهنده شلیک از فاصله بسیار نزدیک و در حد چند متر بوده است.»

نیروهای امنیتی در سرکوب معترضان در سال ۹۶ و در جریان اعتراضات گلستان هفتم در اطراف منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، نیز از اسلحه ساچمه‌ای استفاده کرده بودند که منجر به آسیب دائمی به چشمان برخی از دراویش یا از دست رفتن بینایی آنها شد.

در همین حال همزمان با پیوستن افراد بیشتری به کمپین حمایت از مجروحان اصفهان، فراخوانی هم در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر دعوت از مردم برای برگزاری نماز جمعه این هفته،‌ ۱۲ آذرماه، بر بستر خشکیده زاینده‌رود در جوار پل خواجو منتشر شده است.

در این فراخوان که مشخص نیست نخستین‌ بار چه فرد یا گروهی آن را منتشر کرده، از شهروندان اصفهان خواسته شده کف رودخانه «نماز مردمی» و نه نماز جمعه این هفته را برگزار کنند.

این فراخوان با استقبال گسترده کاربران فضای مجازی مواجه شده و تعدادی از آنها نوشته‌اند کشاورزان و شهروندان اصفهانی، «خلاقانه» و با استفاده از روش‌های خودِ حکومت، مطالبات خود را پیگیری می‌کنند.

پیش از این نیز کشاورزان معترض به مدیریت منابع آبی در این استان، با حضور در نماز جمعه، به امام جمعه پشت کردند و شعار می‌دادند که «پشت به دشمن، رو به میهن.»

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG