لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

بیش از ۱۵۰ رهبر تجاری جهان خواستار لغو مجازات اعدام شدند


بیش از ۱۵۰ نفر از رهبران تجاری جهان با امضای بیانیه‌ای خواستار لغو مجازات اعدام در سراسر جهان شدند و این مجازات را عامل تداوم نابرابری‌ها دانستند.

این بیانیه که روز پنج‌شنبه ۱۵ مهر منتشر شد، بخشی از کارزار رهبران تجاری علیه مجازات اعدام است که اواخر زمستان گذشته در فستیوال بزرگ موسیقی «جنوب از جنوب غربی» توسط سر ریچارد برانسون آغاز شد.

از جمله امضاکنندگان اولیه این بیانیه می‌توان به فرانسوا – هنری پینو، میلیاردر صنعت مد، بن کوهن و جری گرینفیلد، صاحبان شرکت تولید بستنی «بن و جری»، آریانا هافینگتون و مدیران شرکت بریتانیایی – هلندی یونیلیور اشاره کرد.

این کمپین روز پنج‌شنبه در آستانه روز مبارزه با مجازات اعدام (۱۸ مهر) اعلام کرد که بیش از یکصد نفر دیگر نیز این بیانیه را امضا کرده‌اند. پاول گراهام، یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ وای کامبینیتر، و سالی جوئل، وزیر امنیت داخلی سابق ایالات متحده، در میان امضاکنندگان جدید بیانیه هستند.

این بیانیه می‌گوید: «مجازات اعدام به عنوان شکلی غیرقابل جبران و افراطی از مجازات، امری غیرانسانی است و در شان انسان نیست. لغو این مجازات در سراسر جهان امری اخلاقی به‌شمار می‌آید که همه انسان‌ها باید از آن حمایت کنند».

بیش از ۱۷۰ عضو سازمان ملل متحد مجازات اعدام را در قوانین خود یا در عمل لغو کرده‌اند. ۲۳ ایالت از ایالات متحده این مجازات را غیرقانونی اعلام کرده و بیش از ده ایالت هم سال‌هاست که از این مجازات استفاده نکرده‌اند.

با این که مجازات اعدام در ایالات متحده به امر نادری تبدیل شده است، اما همچنان در هر سال چند بار این اتفاق رخ می‌دهد. سال گذشته هفده نفر در این کشور اعدام شدند. آمار اعدام‌های آمریکا در سال جاری میلادی نیز تاکنون به هفت مورد رسیده است.

فعالان حقوق بشر به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، فشار می‌آورند تا وعده کارزار تبلیغاتی خود مبنی بر تصویب قانونی برای پایان دادن به مجازات اعدام در سطح فدرال را عملی کند.

گزارش‌ها حاکی است که چین با اعدام هزاران نفر در سال بالاترین نرخ مجازات اعدام را در جهان دارد، اما دولت این کشور آمار اعدام‌ها را هیچ وقت اعلام نمی‌کند.

طبق گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ایران نیز در سال گذشته میلادی با ۲۴۶ حکم اعدام نیمی از اعدام‌های ثبت شده در جهان را به خود اختصاص داد.

پس از ایران در سال گذشته میلادی به ترتیب کشورهای مصر با ۱۰۷ اعدام، عراق با ۴۵ اعدام و عربستان سعودی با ۲۷ مورد اعدام در رده‌های سوم تا پنجم قرار داشتند.

با استفاده از گزارش‌های‌ روزنامه گاردین و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG