لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

بیش از دویست نفر از کنشگران خارج از ایران خواستار تحریم انتخابات ریاست جمهوری شدند


بیش از دویست نفر از کنشگران ایرانی مقیم خارج شامل فعالان حقوق بشر، دانشگاهیان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، وکلا و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از تحریم فعال انتخابات ریاست جمهوری، ساختار جمهوری اسلامی را «اصلاح‌ناپذیر» خواندند.

در میان امضاکنندگان این بیانیه نام چهره‌هایی همچون عباس میلانی، رامین جهانبگلو، فریدون خاوند، کاظم علمداری، کاظم کردوانی، حسن نایب هاشم‎ و فرشته مولوی‎ به چشم می‌خورد.

در این بیانیه آمده است که «رژیم جمهوری اسلامی» در بیش از چهار دهه تسلط بر کشور نشان داده «امکان اصلاح از درون را ندارد». آن‌ها سرنگونی حکومت فعلی و جایگزینی آن با یک «جمهوری دموکراتیک سکولار و ترقی‌خواه» را راه برون‌رفت از انسداد کنونی در عرصه سیاست و اجتماع دانسته‌اند.

امضاکنندگان با تاکید بر «نمایشی» بودن روند انتخابات در جمهوری اسلامی، دلیل شرکت مردم در انتخابات‌های پیشین را «ترس از خراب‌تر شدن اوضاع» عنوان کرده‌اند.

این بیانیه همچنین با اشاره به سرکوب «وحشیانه» اعتراضات مردمیِ دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به‌دست سپاه پاسداران می‌افزاید مردم با سر دادن شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا دیگه تمومه ماجرا» نشان دادند که «دیگر فریب این تقسیم‌بندی‌های دروغین رژیم اسلامی و طرفداران فرصت‌طلب آن‌ها در داخل و خارج از کشور را نخواهند خورد».

دعوت به تحریم «فعال و هدفمند» انتخابات در این دوره به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته است.

در طول ماه‌های گذشته برخی از نهادها و چهره‌های مخالف و منتقد جمهوری اسلامی در داخل و خارج ایران در بیانیه‌های مختلف بر تحریم انتخابات تاکید کرده‌اند.

با استفاده از وب‌سایت اخبار روز و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG